PRAKTISK BÅTLIV: NY LADER

Bytt selv til moderne batterilader

God tilgang på strøm er lik trivsel i en turbåt. Lavere støy enn den jevne vifteduren fra en ivrig, men gammeldags batterilader er også bedre komfort. I tillegg er moderne, smarte ladere snille med batteriene.

Publisert

En av de første tingene som ble klart da journalistens 22 år gamle bruktbåt ble overtatt i fjor høst var at den medfølgende Ellego-laderen moden for pensjon. Laderen var helt i orden, men viftestøyen var plagsom. Dessuten har mye forandret seg siden midten av 1990-tallet. I dag har selv relativt rimelige ladere smarte programmer som steller langt penere med batteriene enn hva selv de beste «halvdumme» laderne klarte tidligere med sine DIN-spesifiserte WoWa-kurver for ladespenning og ladestrøm.

Da en tokanals, femtrinns 30A Nor Charger-lader dukket opp på en båtmesse til nesten halv pris ble fristelsen for stor. Et raskt søk på nettet viste at denne har vært solgt av de store båtutstyrskjedene i en del år, og vi fant heller ingen spesielle, negative rapporter om modellen på nettet.

To kanaler vil si at forbruks- og startbatterier lades separat. Men etter en nærmere kikk på koblingsskjemaet for båten viste det seg at selv om kretsene er skilt etter den doble hovedstrømbryteren er landstrømladningen felles. Systemet har fungert bra og første eier, som var elektrofagmann, hadde ingen ting å utsette på ordningen. «If it works, don’t fix it» er en godt prinsipp, i alle fall når det er snakk om en håndbygget kvalitetsbåt.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 949 kroner per år

Bestill her