Elbåter er her, men de er ikke for alle

Produktene for elektrisk framdrift er på markedet. Det finnes små lette påhengere, kraftige kostbare maskiner, og drivstoffbesparende hybridsystemer. Prisen er en utfordring, særlig om høy fart er et krav.

Publisert

Vi kan forvente at det stilles krav til lavere utslipp også fra fritidsbåter. Da vil vi se en overgang til mer miljøvennlig teknologi.

Teknologi fra elbiler er alt overført til elbåter. Fordelene på sjøen er mindre støy, ingen lukt, enklere service og lavere driftskostnader enn for tradisjonelle motorer. Men rekkevidden er begrenset, og det er ingen initiativer fra myndighetene til miljøvennlig fremdrift på sjøen.

Fritidsbåter slipper årlig ut 0,7 millioner tonn CO2, ifølge Elbåtforeningen. Til sammenligning utgjør utslipp fra personbiler 5,5 millioner tonn CO2.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 949 kroner per år

Bestill her