Snekke snakk

Snekke snakk

Nesten ingen vil ha snekker lenger. De går for sakte, men hvor travelt har man det egentlig i ferien?

Publisert Sist oppdatert

To ting tror jeg alle vi båtfolk kan være enige om når vi går høsten i møte:

1. Det har vært en flott sommer (i alle fall sørpå). I sommer har jeg kost meg med morgenbad fra hekken på vår reportasjebåt, i klart og rent vann som holdt  over 20 grader. De fleste dagene var sola oppe og varmet lenge før jeg kom meg på beina.

2. Drivstoffet er blitt alt for dyrt.  Smilet har forsvunnet ved drivstoffpumpene. Heldigvis har vi en meget måteholden Volvo Penta D3, som går på diesel, men likevel: Når dieselen koster over ni kroner literen, blir det fort penger av det. Bensinprisene for båtfolk er nå helt oppe i 15 kroner literen på enkelte marinaer. Og verre kan det bli, ifølge oljeanalytikere som tror på vedvarende høye oljepriser, kanskje på over 100 dollar fatet i lang tid framover.

80-talls drømmen

Det er da jeg tenker på sommerens tur i en Nidelv 26 Classic med noen venner. En flott båt som huset to småbarnsfamilier med romslig gjestfrihet, og med panorama utsikt fra salongen. Dette var barndommens drømmebåt. På 80-tallet lå det snekker på hver holme langs Skagerrakkysten om sommeren, og dronningene var de store på over 25 fot. Men nå selges det nesten ikke snekker lenger. Nidelv bygger fortsatt 25 i året, men nesten alle går til eksport. – Nordmenn ønsker raskere båter, sier sjefen for Nidelv Båtbyggeri, Kaare Rannekleiv.

Han forteller at du må legge 50 prosent på prisen for å få samme bokomfort i en planende kabincruiser som i en langsommere snekke. Snekkas drektige form og den beskjedne motoren gir masse plass. Du kan med andre ord slippe unna med én million kroner for en snekke, der du må betale halvannen million kroner for samme bovolum og mer fart. Og dette er bare startprisen. Tenk hvor mye mer den raske båten koster i drift, særlig når drivstoffprisene nå går i været.

Din mening

Hvor travelt har man det egentlig i ferien? Mange seilere sier gjerne at de er framme når de er underveis, at turen er selve målet. Rannekleiv mener økende drivstoffpriser og skjerpede miljøkrav kan gi snekkene en renessanse i framtida. Hva mener du selv? Si din mening på våre debattsider.   For å delta i debatten må du registrere deg på Min Side, da får du tilsendt passord som gjør at du kan delta i meningsutveksling med andre båtfolk.