Klåstadskipet rekonstrueres

Turen går til Miklagard

Klåstadskipet bygges i Tønsberg slik vikingene gjorde det på 900-tallet. Men kopien av det gamle handelsskipet få også elektriske motorer, når det skal seile langs hele kysten av Norge, inn i Russland og ut i Svartehavet.

Publisert

En stormfull vinternatt på slutten av 900-tallet strandet en 20 meter lang knarr i Klåstadkilen ved Larvik. Den hadde trolig seilt fra Skien, der handelsskipet ble lastet med brynesteiner fra Eidsborg i Telemark. Fra Skien seilte den rundt Mølen og østover. Skipet ble trolig overrasket av storm fra sør, og drevet inn hele Viksfjord, til det endte i Klåstadkilen. Det veltet antagelig når det traff land. Lite ante mannskapet den gang at denne stormfulle hendelsen skulle gjøre skipet kjent tusen år seinere.

Halvveis bevart

I ettertid kan man bare spekulere i hva som skjedde med mannskapet. Trolig ble de tatt til fange. I så fall er det sannsynlig at de tilbrakte resten av livet som treller. Eller kanskje var de heldige, og kom seg unna.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 949 kroner per år

Bestill her