Ny tender for seilyachter

Goldfish-gründer Pål Sollie lanserer Mono som tender for seilyachter.

Publisert Sist oppdatert

Mono skiller seg ut fra motorbåter flest med sitt lave, hvite skrog og store hvite ratt. Dette er en rendyrket daycruiser på ni meter (30 fot) med store dørkflater og sittegrupper forut og akter. Helt forut er det et lite krypinn for overnatting.

Bak båten står Pål Sollie, bedre kjent som gründeren av Goldfish. Mono stilles i disse dager ut på Cannes Yachting Festival, og den var også å se på Båter i sjøen sist helg.

– Vi ser frem til å vise båten i Cannes. Dette er en tender for seilbåter. Den er så lav for å få plass i garasjen bak i store seilyachter, sier daglig leder Stig Olssøn i Mono.

Skjærgård

Foruten tenderbruk, mener Olssøn at Mono kan være en aktuell skjærgårdsbåt for folk som vil ut med familie eller venner på gode solskinnsdager. En slags moderne variant av Hankøterna. Båten leveres med biminitak for bruk i Middelhavet.

Han kan fortelle at båtene bygges i Polen. Skrogene er vakuumstøpt. Vekten er to tonn. Motoren i den utstilte båten er en 370 hk Mercruiser, men standard motor blir en 270 hk diesel innenbords. Til neste år vil båten også kunne leveres med elmotor fra Torqeedo. Utenbords er ikke et alternativ her.

Prisen ligger på 1,6 millioner kroner, og da er stereo, kjøler og plotter inkludert.