Unngå fellene

MÅ FORTOLLES: Tar du inn ny eller brukt båt kan det by på store problemer om du ikke går riktig fram.
IKKE BARE HVA DU HAR BETALT: Tollverdien av båten omfatter mer enn selve innkjøpsprisen, sier tolloverinspektør Vegard Langseth.
BØR VÆRE CE-MERKET: En fritidsbåt som er CE-merket skal ha et CIN-nummer som er preget inn i skroget.

Slik toller du inn båten

275 privatbåter ble tollet inn i fjor. CE-merkede båter er enkle å tolle inn, men det kan bil dyrt å gjøre feil.

Publisert Sist oppdatert

Båtliv har vært på besøk ved Tollregion Oslo og Akershus, ett av seks regionkontorer i landet, for å få belyst toll- og avgiftspolitikken ved import av fritidsbåter til Norge. Vi var så heldige å få avtalt møte med kontorsjef Kjell Melby og tolloverinspektør Vegard Langseth, som har kontor i den ærverdige tollbygningen nederst i Tollbu-gaten i Oslo.

Bare ved tollregion Oslo og Akershus behandles mer enn fire millioner tolldeklarasjoner i året. Det gjelder alle typer gods som importeres, så antall tolldeklarasjoner av båter til Norge blir bare en liten del av dette. Vi får opplyst at det i 2015 ble tolldeklarert 275 privatimporterte fritidsbåter hit til landet.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER