Omslag i båtmarkedet

I mange år har det vært kjøpers marked i båtbransjen. Slik er det ikke lenger.

Publisert Sist oppdatert

Kommentar av sjefredaktør Ole Henrik Nissen-Lie i Båtliv

I mange år har det vært kjøpers marked i båtbransjen. Selgerne har strevd med å få solgt båter, mens kjøperne har hatt all verdens tid til å prute. Slik er det ikke lenger.

Allerede da HK-avgiften forsvant sommeren 2014, skjedde det et skifte i utenbordsmarkedet. Populære daycruisere og skjærgårdsjeeper fra merker som Nordkapp og Sting ble utsolgt, og mange forhandlere gikk tomme før sommeren 2015.

Nå har markedet snudd også for enkelte bobåter. – Salget av båter i størrelsen åtte til 12 meter (26 til 40 fot) har tatt seg opp i år, sa daglig leder Leif Bergaas i Norboat nylig til Båtliv. Han påpeker at det nærmer seg ti år siden finanskrisen, og at flere nå er klare for å kjøpe nye båter igjen. I løpet av de siste ti årene har det også skjedd en utvikling innen design og teknologi som gjør at mange ønsker nye båter.

Populære båtprodusenter sliter nå med å bygge nye båter fort nok. Marex har fylt opp ordreboken for 310 Sun Cruiser helt fram til høsten neste år. Den norskeide bedriften bygger nytt støperi i Litauen for å utvide kapasiteten. Også Windy begynner å få problemer med å levere nok båter.

Med bråstoppen i båtsalget høsten 2008 ble produksjonen satt i krabbegir. Verftene reduserte bemanningen. Leverandørene skrudde ned volumene. Nå tar det tid å få opp igjen produksjonstakten.

 

Fest

Bølgedalen etter finanskrisen har vært dyp og langvarig. Hovedårsaken er selvsagt treg økonomisk vekst, der sentralbankene i Europa og USA har pumpet ut penger for å få fart på økonomien igjen. I mange år nå har vi nærmest fått kastet penger etter oss av bankene, og omsider ser vi tegn til vekst igjen i den vestlige verden.

Vedvarende lave bruktbåtpriser gjorde lenge nybåtkjøp til en dårlig investering. Få vil kjøpe en dyr båt når de vet at den taper seg fort i verdi. Dermed havnet bransjen i ond sirkel, der folk heller kjøpte billige brukte båter, eller brukte pengene sine på andre ting. Nå virker det som om kjøpelysten er på vei tilbake.

2008 begynner å bli lenge siden. Ny teknologi og nytt design har gitt en ny generasjon båter. Få kurante bruktbåter fra det siste tiåret bidrar til å bryte den onde sirkelen med stort prisfall: Båtkjøp fremstår ikke lenger som en like dårlig investering.

Den finske båtbyggerveteranen Raimo Sonninen har sagt at i båtbransjen er det enten full fest eller begravelse. Det er kanskje litt tidlig for bransjen å sprette sjampanjekorkene, men det kan virke som om tiden for sørgemarsj er over.