Gullår for Båtmagasinet

Båtmagasinet opplevde dobling av antallet lesere på nett i fjor, og fikk nesten 2000 nye abonnenter.

2020 var et spesielt år for alle, og for Båtmagasinet ble det et spesielt positivt år når det dreier seg om lesere og abonnenter.

Koronapandemien ga et stort løft for båtbransjen generelt i fjor. 2020 var også året da Norsk Maritimt Forlag AS kjøpte Båtmagasinet fra Aller Media, og slo sammen landets to ledende båtmagasiner: Båtliv og Båtmagasinet ble samlet til ett magasin og ett nettsted.

Responsen fra leserne og abonnentene var overveldende. Én million unike brukere (lesere) har vært innom batmagasinet.no i løpet av fjoråret. Båtmagasinet sender også ut redaksjonelt nyhetsbrev to ganger i uka, og antallet mottakere har vokst med 50 prosent til ca 15 000. Båtmagasinet opplever sterk vekst i alle kanaler, også Facebook og Youtube.

Kunnskap

–Vi ser at særlig artikler om sjømannskap har slått godt an for Båtmagasinet på nett og i sosiale medier. Mest delte sak på Facebook om uskrevne regler for oppførsel i havn nådde ut til 250 000 personer på Facebook, og ble den mest leste enkeltsaken på nett i 2020, sier ansvarlig redaktør Ole Henrik Nissen-Lie i Båtmagasinet.

I likhet med mange aviser tilbyr Båtmagasinet digitale abonnement, som omfatter plussartikler på batmagasinet.no samt Båtmagasinet-appen med digitale utgaver 15 år tilbake i tid. Dermed har abonnentene tilgang til over tusen tester og mange gode turtips og havnereportasjer samt praktiske råd og tips om det meste som angår båtlivet.

Tilbudet har slått godt an i lesermarkedet, og i fjor fikk Båtmagasinet inn nesten 2000 nye abonnenter via nettsiden. –Det er åpenbart behov for påfyll av kunnskap og informasjon om båtlivet, alt fra båttester til gjør-det-selv-artikler og turtips søker folk opp på nettsiden, sier Nissen-Lie.

Web-TV

I et mediemarked i hurtig endring er Nissen-Lie svært glad for å ha fått styrket laget med netteksperten Flemming Olsen, som i fjor høst meldte overgang fra VG Nett til Båtmagasinet. –Vi skal tilby annonsørene de beste dataene om båtfolket og de beste kommunikasjonsløsningene for å vinne båtfolkets hjerter, sier Olsen, som allerede er godt i gang med å hjelpe bransjen med digital markedsføring.

Blant nysatsingene i 2020 var også Web-TV-sendinger og opptrapping av videojournalistikken.