Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

TEST: TREDAL 20-1300 BÅTHENGER

Bedre på veien enn til sjøsetting

Dempesystemet og formidable kjøreegenskaper gjør Tredals båthengere til veiens beste. Men folkebåtstørrelsen har mangler når den kommer båtrampa.

Publisert Sist oppdatert

Tredals bremsede og enkelakslede båthenger tar båter opptil 970 kil. Den har stor vugge og er en overlegen å kjøre med. Med Spirax dempesystem, er de den eneste norske båthengerprodusent som bruker klassisk demping fremfor torsjonsdemping. Spesielt på vanlige bilhengere og for kjøring med superlett båt eller tom henger – er sørlendingenes system ekstremt velbalansert og tidvis merkes knapt hengeren bak bilen. Vi testet hengeren med tre biler; Volvo XC90, Mitsubishi Pajero og en eldre Subaru Legacy fra 2004. På hengeren drog vi opp en Nordkapp Enduro 550 og en Silver Hawk 540 aluminiumsbåt.

Semiproft prispunkt

Da vi kjørte den store hengertesten i Båtliv nummer 3 i år, skulle egentlig Tredalen vært med. Men den kostet noen tusenlapper over testgrensen, og vi valgte derfor å gjøre en frittstående test. Hengertesten hadde med fem hengere fra 19.900 til 25,000 kroner, og ga oss en god innsikt på dagens hengernivå. Det har skjedd mye hos de fleste, og spesielt har lys, vipper, ruller og vinsj blitt oppgradert. Med pris rundt 30.000 kroner er Tredal av mange ansett som en semiproff aktør, og med dette i tankene gikk vi løs på testkjøringen.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 949 kroner per år

Bestill her