Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss
ELBÅT: Kruser satser på Greenwaves når det etableres båtpool i Oslo og Bærum.
ELBÅT: Kruser satser på Greenwaves når det etableres båtpool i Oslo og Bærum.

Trolig verdens første havn for elbåter

Bærum og Oslo er først ut med egen havn for elbåter. – Vi gleder oss til å bevise at elektrisk båt på deling er det aller beste, sier initiativtakeren.

Publisert Sist oppdatert

Ideen til utleiefirmaet Kruser er å gi en mer miljøvennlig tilgang til båtlivet. De vil med det tilrettelegge havner med egen båtpool som består av elbåter. Nå har de fått med seg Oslo og Bærum kommune.

- Oslo kommune ønsker å stimulere overgang til el-båter og båtdeling. Båtdeling vil gjøre det mulig for enda flere av Oslos befolking å ta del i båtlivets gleder uten å måtte investere i egen båt og uten at man båndlegger enda mer av en allerede tungt belastet kystlinje i Indre Oslofjord, sier direktør Heidi Sørensen i Klimaetaten.

– Vi er både glade og stolte over at det som trolig er verdens første elbåtpool blir realisert i år. Nå gleder vi oss til å bevise at elektrisk båt på deling er det aller beste, skriver Kruser på deres nettside.

– Båtliv for flere

De skriver videre at det har vært en utfordrende start, og at tid med korona heller ikke har gjort det lettere. Men at de nå har kommet videre takket være investorer og interesse fra Bærum og Oslo kommune. Bærum kommune bidrar med ladestruktur på båtplassene i Oksenøya Marina. Og i tillegg har Kruser fått støtte fra klimaetaten gjennom Klima- og energifondet i Oslo kommune, noe som gjør at det blir havn for elektriske båter ved Aker Brygge.

– Båtdeling vil gjøre det mulig for enda flere av Oslos befolkning å ta del i båtlivets gleder uten å måtte investere i egen båt og uten at man båndlegger enda mer av en allerede tungt belastet kystlinje i indre Oslofjord, sier direktør Heidi Sørensen i Klimaetaten.

Også kommunesjef Svein Finnanger i Bærum kommune ser lyst på prosjektet, som han beskriver som spennende.

GreenWaves

– Både deleordninger og elektrifisering er viktige tiltak hvis vi skal klare å redusere klimagassutslippene. Midlene til pilotprosjektet kommer fra Bærumspakken – som skal bidra til å hjelpe arbeidsliv, næringsliv og frivillighet under koronakrisen, sier Finnanger.

Standardbåten som Kruser bruker er GreenWaves 601 på 20 fot, tverrhekket fritidsbåt med midtkonsoll. Produsenten opplyser at driftsbatteri er på 9,6k Wh. Siden båtene skal leveres med 15-20 prosent strøm igjen på batteriet er reell ladetid mellom to turer et sted mellom to til tre timer med en ladestasjon på 3 kW.