Prisfesten er over i båtmarkedet

Svak krone har gjort euro-båter dyrere i Norge de siste årene. Samtidig er etterspørselen etter mange båter nå større enn produksjonen.

Publisert Sist oppdatert

Kommentar av sjefredaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Nå er det ti år siden finanskrisen, og i årene siden har det vært kjøpers marked i båtmarkedet. Bruktbåtprisene har vært lave og nybåtkjøpere har vært bortskjemt med gode tilbud. Nå tyder mye på at prisfesten er over.

Teknologisk har det skjedd mye de siste ti årene. Vi har fått mer drivstofføkonomiske motorer, og nyvinninger som IPS og joystick er blitt vanligere på store båter. Design og formspråk har endret seg. Smart-teknologi er på full fart inn i bransjen.

I dag sliter de mest populære merkene med å levere nok båter, og det er ventetid på nye modeller. Produsentene klarer ikke å finne medarbeidere fort nok til å holde tritt med etterspørselen. Frankrike er Europas største fritidsbåtmarked, og båtbransjen sysselsetter i sum over 40.000 medarbeidere når leverandører og servicebedrifter telles med.

På utstillingen Salon Nautic i Paris i vinter søkte Beneteau etter 500 nye medarbeidere umiddelbart. Folk vi snakket med i det franske båtbransjeforbundet sa at franske produsenter søkte etter folk over hele Øst-Europa for å få nok hender i arbeid. På Cannes Yachting Festival denne uka forteller Jarle Grytli i Scan Cat at Fountain Pajot nå søker 60 nye medarbeidere etter å ha ansatt 100 det siste året.

Kundeservice

Nordkapp bygger ca 1200 båter i året ved eget produksjonsanlegg i Polen. –Lønningene er på vei oppover i Polen. Vi slåss om de beste båtbyggerne, sier medeier Roar Antonsen i Nordkapp til Båtliv. Polen er blitt Europas nye båtbyggeri med ca 25.000 sysselsatte i fritidsbåtbransjen. Høyere lønninger vil slå ut i høyere priser på båtene.

Flere av de norske forhandlerne som Båtliv har snakket med i Cannes, sier at båtbyggerne nå også er blitt mer bevisste på dekningsbidrag. Under forrige opptur for 20 til ti år siden ble det et volumjag og prispress, som førte til en rekke konkurser da markedet brått snudde i 2008. Salg av store serier av båter med små marginer, som skulle vise seg å kreve både vedlikehold og utbedringer, skulle knekke den ene aktøren etter den andre i årene som kom.

Nå er det mer vekt på kundeservice og kvalitet hos mange produsenter og forhandlere. – Man må betale litt ekstra for godt håndverk, men jeg tror at stadig flere kunder forstår at det er verdt det, sier Cranchi-importør Georg Wessel i Geomarine.

Når produsentene sliter med å fylle etterspørselen sier økonomisk teori at prisene vil gå oppover. Båtsalget har alltid gått i bølger, og det er selvsagt mange faktorer som spiller inn her. Årets gode sommer i Norge kan sette ytterligere fart i lysten på båt hos mange nordmenn. Utbudet av kurante bruktbåter er nå lite. Samtidig kan renteøkning styrke kronen og gi bedre bytteforhold ved kjøp av båter fra utlandet.

Køene foran båtbutikkene her i landet kan da fort bli lengre enn de har vært på over et tiår.