Økonomi i båtbransjen

EKSPANDERER: Ørjan Wollertsen fra Nautic Norway vokser og satser i Oslofjorden og Stavanger.

Nautic Norway utvider kraftig

Nautic Norway på Hjellestad har tatt steget opp blant de største båtimportørene, og etablerte seg i fjor i Asker og Stavanger.

Nautic Norway forhandler kjente merkevarer som Windy, Nimbus, Fairline og Paragon foruten elbåten Rand og seilbåtmerket Elan.

Offentlige regnskapstall viser at Nautic Norway i 2019 hadde en omsetningsvekst på hele 49 prosent til 64,7 millioner kroner, og fikk et driftsresultat på 2,4 millioner kroner. Dermed har Hjellestad-bedriften tatt steget opp blant de fem største norske båtimportørene målt i omsetning. Gründer Ørjan Wollertsen opplever nå særlig vekst i markedet for store og dyre båter.

Er dere fornøyde med resultat og omsetning i 2019?

–De siste årene har vi hatt en fin utvikling hvor vi merker at interessen for båt er stigende og dette er vi helt klart meget fornøyd med. Selv med en omsetningsvekst på 49 prosent fra 2018 til 2019 har vi tøffe mål for videre utvikling og vi trenger økende vekst for å nå våre mål.

Hvordan blir 2020 sammenlignet med 2019, er det vekst i omsetning, er det bedring av driftsresultat?

–For Nautic som mange andre har det vært et meget spesielt år, men for de fleste i båtbransjen har salget vært positivt. Nautic har benyttet dette året til etablering i både Oslo og Stavanger og ender med tilsvarende omsetning og resultat som 2019. Dette sammen med begrenset tilgang til båter, som har bremset veksten fra 2019 til 2020.

Hvordan forventer dere at salget vil være i 2021, og hvilke båttyper og modeller forventer dere at vil selge bra i år?

–Salget for 2021- sesongen startet tidlig, og vi har allerede nå tidlig i januar en omsetning på 55 prosent av 2020, noe som er en betydelig økning fra året før. Interessen for båter over ti meter er større enn tidligere, og særlig på Fairline Yachts fra 45 fot og oppover. Interessen for båt gjør at mange av våre kunder velger mer kostbare båter i premium segmentet som Windy og Nimbus, også her er det en fin utvikling. Vi tror også at elbåter vil komme sterkt inn denne sesongen og her representerer vi Danske Rand Boats, hvor vi tok importansvaret høsten 2020.

Klarer dere å opprettholde full produksjon i disse koronatider? Får dere delene og servicen dere trenger fra leverandørene?

–Det er dessverre begrenset produksjon fra de fleste produsenter og underleverandører, og dette sammen med meget stor pågang fra hele Europa gjør at vi ikke får det vi ønsker av båter. Bestillingen for 2022 er allerede i gang og det er for våre kunder meget viktig å være tidlig ute for både bestilling av båter og utstyr.

Hvilke trender generelt ser dere i båtmarkedet nå?

–Største forskjell er at flere ønsker å bruke fritid og ferie langs vår vakre kystlinje. Dette har økt omsetningshastigheten på brukt og nytt som igjen har en positiv utvikling på bruktpriser. Det å eie båt som kan videreselges til god pris gjør det mer attraktivt å investere i større og flottere båt. Lite båter i bruktmarkedet, sammen med den utviklingen vi nå har i nybåtsalget, minner om slutten av 90 tallet. Endelig. Dette er det vi har ventet på, sier Wollertsen.