Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Styrker salget med lav krone

Antallet norske båtbyggere er halvert på ti år, men nå nyter norske produsenter godt av lav kronekurs.

Publisert Sist oppdatert

For ti år siden hadde Norge cirka 100 båtbyggerier med stort og smått. I dag fins cirka 50 tilbake, og av disse er det kun en håndfull som både designer og bygger båtene sine i Norge. Ibiza Boats AS og Viknes AS stiller begge ut på Sjøen for Alle 9-13. mars, melder Sjøen for alle I en pressemelding.

 

Økt eksport

Jan-Inge Sivertsen startet Viknes Båt og Service AS i 1988, og året etter ble den første egenkonstruerte båten sjøsatt. Konstruksjon, design, formbygging og produksjon foregår på Askøy utenfor Bergen. Selskapet har et komplett sortiment av fritidsbåter i størrelse 25 til 39 fot. I perioden 2014-2015 hadde selskapet 12 prosent salgsøkning, hvorav cirka 3 prosent tilskrives eksport. Kristian Sivertsen sier:

 – Cirka 8 prosent av årsproduksjonen eksporteres til blant annet Sverige og Danmark. Lav kronekurs over tid og merkbar økning i antall henvendelser fra importører i øvrige land gjør at vi nå ser for oss ytterligere økning i eksporten i 2016. Valutasituasjonen gir oss bedre konkurranse betingelser.

– Vi tar med to eller tre båter til messen, blant annet Skilsø 34 Panorama som vi har solgt åtte eksemplarer av siden lansering i september.

 

 Premiere fra Ibiza Boats

Ibiza Boats AS ble etablert av Helge Duus i 1991, og er landets eneste båtbyggeri med serieproduksjon av hurtiggående fritidsbåter i sin klasse. I september 2014 ble nyhetene Ibiza 760 Touring og 680 Touring tatt godt i mot på det norske markedet. Modellene var bredere enn tidligere modeller, men kjerneverdiene funksjonelt design, gode sjøegenskaper og robusthet likevel ivaretatt. Med seg på Sjøen for Alle har daglig leder Evy Minde begge disse, pluss 2016-modellen Ibiza 801 Sport Cab og verdensnyheten Ibiza 811, som for øvrig er så fersk at den enda ikke har fått fullt navn.

 Selskapet har hatt en positiv utvikling og økning i salg og overskudd siden 2013. I 2015 var salgsøkningen markant, anslagsvis cirka 70 prosent opp fra 2014. – Jeg mener solid håndverk, fokus på fornyelse og evnen til å holde tritt med forbrukertrender er avgjørende for suksess i vår nisjebransje, og nettopp den filosofien understreker vi ved å lansere en helt ny modell på Sjøen for Alle i mars, sier Duus i pressemeldingen fra Sjøen for alle.