SOLGT: Lagoon Seventy 8 er et flytende landsted, som Heitmann Marin har solgt til norsk kunde

Solgte båt til 45 millioner

Heitmann Marin har solgt båter i 40 år. Neste år kan de inntektsføre salget av én båt til den nette pris av 45 millioner kroner.

Heitmann Marin er en veteran i båtbransjen med 40 års fartstid i båtfolkets tjeneste. I dag drives selskapet av andre generasjon i flotte lokaler i vannkanten ved Drøbaksund. Oda Lotte Heitmann er sjefen på broen, med pappa og gründer Peter Heitmann som aktiv mentor. Mye har endret seg i bransjen siden Peter Heitmann startet med å selge ukjente Jeanneau fra containere på Bekkelagskaia for 40 år siden.

Velstående

En klar trend er at båtene er blitt større, mer komfortable og bedre utstyrt. Peter Heitmann synes også at kundene har endret seg. De er blitt mer velstående og mer krevende. – I fjor solgte vi en Lagoon Seventy 8, en motorkatamaran til 45 millioner kroner, forteller Oda Lotte Heitmann. Salg i den størrelsen er ikke hverdagskost for det tradisjonsrike selskapet, men de siste årene har Heitmann Marin solgt flere store og dyre båter av typen Swan og Prestige, og altså Lagoon. Samtidig er noe av futten gått ut av markedet for de typiske familiebåtene i størrelsen 30 til 40 fot. Særlig seilbåtsalget har dabbet av, og Heitmann-familien livnærer seg nå i stadig større grad av motorbåter.

Gjensalg

Folk som kjenner selskapet vet at en av styrkene er gode kunderelasjoner med stor grad av gjensalg. Sosiale sammenkomster og arrangementer er en del av driftsformen hos Heitmann, og da passer det jo dårlig med 40 års jubileum og 70 års feiring for Peter i et år med korona. Jubileumsåret har også vært preget av høy eurokurs og dårlig tilgang på nye båter fra Jeanneau, men det er til å leve med når det ligger en Lagoon Seventy 8 og Swan 48 i ordrebunken til neste år. Vi spør far og datter:

Peter og Oda Heitmann feirer 40 års jubileum i båtbransjen

Hvorfor skal folk kjøpe båt?

–Vi lever bare en gang, og da gjelder det å fylle livet med innhold. Båten er et flytende landsted som du kan flytte rundt hele verden, sier Peter, og Oda supplerer: Du ankommer nye havner og treffer spennende mennesker. Båtlivet er ofte veldig sosialt.

De to mener at båt er en god investering i livskvalitet. Økonomisk hevder Peter at båt plasserer seg mellom bil og hytte, og særlig kurante båter holder seg godt i pris.

Når vi spør om hva folk bør tenke på før de skal kjøpe båt, får vi til svar at det gjelder å ikke tenke for mye, men å handle.