Båtbransjen 2019

Tror neste år blir som i år

Importørene av Tohatsu og Honda har slått seg sammen i år, og tror på en flat utvikling i salget neste år.

Publisert Sist oppdatert

Fra 1. januar 2020 smelter de to søsterselskapene Kellox og Loxkel sammen til Kellox. Da vil Kellox står for importen av både Tohatsu og Honda til Norge. Samlet beløper omsetningen av båter og utstyr seg til et sted mellom 150 og 170 millioner kroner i år, opplyser adm. direktør Per-Anton Vinje til Båtliv.

Båtmerkene med Honda og Tohatsu på hekken er finske AMT og Terhi. Kellox har også et partnerskap med Silver, Ocean Master, Micore, Coaster og Gemi, og et nært samarbeid med rotasjonsstøpsmerkene Pioner og River.

Markedet har vært stabilt for de mellomstore båtene i sortimentet denne sesongen. Bestselgerne i år er AMT 160 R og 175 BR samt Terhi 400 og 450, forteller Vinje, og motorene det har gått mest av er Honda BF 50 og BF 60 samt Tohatsu MFS 30.

Han tror på en flat utvikling i salget til neste år, med større sannsynlighet for nedgang enn oppgang.

  Se oversikt over motorimportørenes omsetning og resultater her (for abonnenter)