Båtkjøp

15 gode råd før båtkjøpet

Nå er det tid for båtmesser, og fristelsene er mange. Her er 15 gode tips til deg som skal kjøpe båt.

Publisert Sist oppdatert
VEDLIKEHOLD: Med båtkjøpet følger vedlikehold og driftsutgifter.
VEDLIKEHOLD: Med båtkjøpet følger vedlikehold og driftsutgifter.

Vi har hentet fram en sak hvor vi har samlet 15 tips fra eksperter som tidligere har uttalt seg i våre båtblader, og gode råd fra eksperter i utenlandske blader som Yachting World, Yachting Monthly og Practical Boat Owner.

Husk at båtkjøpet bare er starten på utgiftene. Hvert år skal det betales forsikring, båtplass, drift og vedlikehold. En tommelfingerregel er at årlige kostnader tilsvarer ca ti prosent av innkjøpsverdi, avhengig av hvor flink du er til å vedlikehold båten, og hvor mye av servicearbeidet du gjør selv.

1. Snakk med sjefen

Det finnes mange smigrende selgere, men sitter de på muligheten til å gi de store og avgjørende avslagene uten å få klarsignal fra noen over seg? Henvend deg direkte til salgssjefen.

2. Bruk regneark

Utropsprisen på en båt er én ting. Når du skal hente  inn tilbud hos forskjellige båtforhandlere kan du oppleve stor forskjell på hva som er inkludert av utstyr. Lag ditt eget regneark, gjerne med Excel, og sett opp alle variabler og tilbehør og kostnader.

3. Vær bestemt

Hva er det du ønsker?  Skriv det ned, så sparer du tid på å lete rundt i blinde. Utvalget av båter er veldig stort. Skal du ha en båt du kan ha med på henger? Hva tillater båtplassen din? Skal du ha overnattingsmuligheter i båten, og for hvor mange? Klarer du deg med mindre motor?

4. Ekstrautstyr

Vær tydeilg på hva slags ekstrautstyr du vil ha med  på kjøpet, og om du ønsker det tilpasset fra fabrikk. Sjekk gjerne opp hva fabrikktilpasset koster kontra å installere selv. Ofte er det billigere å få det installert på verftet, og produsenten kan ha gode avtaler med leverandøren av elektronikk. Mange båtprodusenter har låst seg til en elektronikkleverandør.

5. Prøv før du kjøper

De aller fleste båtforhandlere har demobåt. Er du heldig finner du til og med båten du drømmer om på leiemarkedet. Da finner du fort ut om dette virkelig er båten du drømmer om. Sjekk også om båtblader har prøveseilt båten du vurderer. På Båtlivs nettsider, www.batliv.no, kan du søke på hundrevis av tester og prøvekjøringer. Er båten testet, finner du den der.

6. Frakt

Enkelte norske forhandlere tillater at du henter båten selv og sparer på transport. Sjekk mulighetene, men du må også kjenne dine egne begrensninger, om du henter båten for eksempel i Frankrike og tar båten sjøveien.

7. Se for deg realiteten

En ting er å se båten i godvær, gjerne på en utstillerplass under en messe. En annen ting er å være på sjøen i ruskevært. Er båten stabil? Er det lett å komme seg frem til fordekket? Hvordan blir det for din gamle mor å komme seg om bord i båten? Er det bra med håndrekker? Sett opp punktene som er viktig for ditt valg av båt.

8. Still båten din til disposisjon

Spesielt i disse tøffe økonomiske tider er det stor risiko for selger å ta inn en demobåt, som kan bli vanskelig å selge. Om du ikke er den heldige som kommer over en demobåt av akkurat den båten du er på jakt etter, kan du sjekke om forhandleren trenger en demobåt. Det vil si at du lover bort båten en tidsbegrenset periode for båtmesser og demonstrasjonsturer for kunder, for et hyggelig prisavslag.

9. Bli med i utviklingen

Ofte er det ventetid før du får båten. Se på denne ventetiden som en mulighet til å følge med på båten. Mange båtverft tillater kunden å besøke verftet og se båten ta form. Foruten at dette er en kvalitetssikring gir det mulighet til å påvirke prosessen. Jo mer du interesserer deg og flere spørsmål du stiller, desto bedre kan båten bli.

10. Les det med liten skrift

Denne er klassisk, noe vi har lært siden vi leste tegneserier som barn. Har du lest det med liten skrift i kontrakten? Gå nøye gjennom kontrakten og få med eventuelle tilføyelser du mener mangler. Vær nøye med at du får med leveringstidspunkt, og prøv så godt som mulig å få med dagbøter ved forsinket levering.

11. Valutasvingninger

Varierende valutakurser kan både være en fordel og en ulempe, så pass derfor på. De aller fleste kontrakter tar hensyn til valutaendringer. Se til at også du kan få fordel om kursen på den utenlandske valutaen går ned. Viktigst er tiden før du kjøper båt. Er valutakursen til din fordel? Er det riktig tidspunkt å kjøpe båt fra akkurat det landet? Sjekk alternativer i andre land.

12. Oppfølging

Hvordan er selgerens oppfølging? Er du sikret god service, og er det godkjente verksteder i nærheten der du bor eller skal feriere? Om noe skjer, kan selgeren da stille med utlånsbåt når du trenger den? Dette bør du også få med i kontrakten. Snakk med andre med samme båtmerke og spør om de er fornøyd.

13. Ta med en sakkyndig

Uansett om du kjøper ny eller brukt, ta med en person med erfaring som kan bistå med råd og gjerne komme med de kritiske spørsmålene.

14. Hold pengene tilbake

I store deler av norsk båtbransje er  det vanlig at kjøper har betalt før båten er levert og tatt over av eier. Advokat Ragnar Wiik i Kongelig norsk båtforbund påpeker at dette er en uskikk.

15. Registrering

Sjekk at papirene på båten er i orden, og om båten er oppført i Småbåtregisteret eller Skipsregisteret. Du må forsikre deg om at du står oppført som reell eier når du betaler for båten. Spør selger om du kan få se loggbøker og servicehefte,  om det er en brukt båt du kjøper.

VEDLIKEHOLD: Med båtkjøpet følger vedlikehold og driftsutgifter.
Powered by Labrador CMS