Båten min: Fjord 21

FISKELYKKE: Båten ligger fortøyd, og Julia og Anne-Synnøve prøver fiskelykken.
SVING: Båten legger seg helt ned til ripa og tar svingen med glans.
LYKKELIG EIER: Jan Henrik Andersons
LEK: Akterbenken faller i smak for jentene.
UNIKT: Fjord 21 med motorbrønn.
KLASSISK: Fine linjer gjør Fjord 21 DC til en klassiker.
DETALJER: Båtens kryssholt.
I FART: Det er ingen ting å si på kjøreegenskapene til den halvt århundre gamle båten.
MOTOR: En rekkesekser fra Mercury med 125 hk.
SVING: Båten legger seg helt ned til ripa og tar svingen med glans.

Fjord 21 med utenbordsmotor

Etter møysommelig restaurering er Jan Henrik Andersons Fjord 21 DC fra 60-tallet er trolig den eneste som finnes med motorbrønn og utenbordsmotor.

Publisert Sist oppdatert

Vi er ved Messel på Nidelva, en liten kjøretur fra Arendal, der Fjord startet sin produksjon på bomullsfabrikken i 1961. Nidelva viser seg denne sommerdagen fra sitt vakreste, en slik dag mange av oss gjerne drømmer om når vinteren har visket ut fargene i naturen. Det er et mangfold på elva av båter i alle aldre, men denne dagen er det spesielt båter fra 60-tallet som utmerker seg, i anledningen av Nidelva Boat Race. Fra elva høres lyden av gamle båtmotorer, og en av båtene som har påmontert rekkesekser fra Mercury er Jan Henrik Andersens Fjord 21 DC. Dette er en båt med mye norsk båthistorie. Historie som Andersen har gjort et stort bidrag til å ivareta med sin lidenskap for gamle doninger og motorer, og en forkjærlighet for det amerikanske. Fjord 21 DC stammer fra den første Fjord som Jan Herman Linge konstruerte.

Suksessbåt

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER