Badebalja styres med joystick
Badebalja styres med joystick
Badebalja styres med joystick
Badebalja styres med joystick
Badebalja styres med joystick
Badebalja styres med joystick
Badebalja styres med joystick
Badebalja styres med joystick
Badebalja styres med joystick
Badebalja styres med joystick
Badebalja styres med joystick
Badebalja styres med joystick
Badebalja styres med joystick
Badebalja styres med joystick

Badebalja styres med joystick

Infinyte i4 er trolig en av verdens mest avanserte badebåter. Vi har prøvekjørt el-båten med to skrog og joystick.

Publisert Sist oppdatert

Se film

Se bildespesial

Canadiske Infinyte har utviklet en toskrogsbåt med elektrisk motor til hver av skrogene og et kontrollsystem vi aldri har forestilt oss for småbåter. Vi putrer, eller rettere sagt, summer ut fra bryggeplassen i Lysaker i Bærum. Ifølge importøren skal båten klare opptil åtte knop. Etter et par uker i båtplassen, uten bunnstoff, har det grodd godt under de to skrogene. Vi prøver båten både i medvind og motvind og kommer ikke over fire knop.

Bedagelig

Båten er laget for korte turer i behagelig sittestilling, nærmere liggestilling. Her skal du ikke ha det travelt, og du faller automatisk i ro, når båten siger sakte framover. Lydlsøt.

De to aktersetene gir god komfort, og to seter i baugen fungerer like fint som solsenger. Infinyte i4 er egentlig godkjent for fem personer, men her bør det ikke være flere enn fire, da enda en person fort blir femte hjul på vogna. Det er nemlig ikke sitteplass til den femte.

Potensial for forbedring

Infinyte i4 er utstyrt med to elektriske motorer som du kontrollerer med en joystick. Her vil vi påstå at den canadiske produsenten har en potensial til å lage et mer presist kontrollsystem enn det båten har i dag. Vi styrer stikke framover, og båten bevege straks seg rett fram, i cirka fire knops fart. Vi legger stikka på skrå babord, og båten svinger svakt babord, veldig svakt, mens båten beholder farten. Skal vi svinge kraftigere kommer ulempen at vi må trekke stikka tilbake  til senter og båten mister fart. Vi legger stikka babord. Da svinger den greit, men ikke imponerende. Potensialet til produsenten ligger i å utnytte de to el-poddene som ligger under hvert sitt katamaranskrog, for eksempel med at den ene går forover og den andre akterover når man skal svinge skarpt. Men til sitt bruk, så er dette mer eller mindre en badebåt, og det er kanskje ikke nødvendig å stille de høyeste krav.

Se film (teksten fortsetter under filmen):

Kan lett endres

Skulle det bli noen forbedringer, eller om eieren skulle ønske større motorer, skal dette være lett å installere. Alt kan oppgraderes. Alt er demonterbart, og man kan om ønskelig sette på både større batterier og større motor.

– Det er veldig enkelt å komme til, sier salgssjef Stian Sandlie i Nofuel.

Båten har to motorer som er bygd av Lenco Marine.

– De har i utgangspunktet to hestekrefter hver seg (1,5 kW, red. anm) og har livstidsgaranti, sier Sandlie. Motorene drives av fire batterier på seks volt og over 200 ampere.

Under Båter i Sjøen vil Nofuel stille opp med flere båter. Det vil si at publikum får rikelig anledning til å prøvekjøre båten selv. Det er en fin anledning til også å se messa fra sjøsiden.

Teknisk:

Lengde: 4,26 meter

Bredde: 2,03 meter

Vekt: 710 kilo

Antall personer: 4

Motor: 2x2 hk (1,5 kW)

Oppgitt maksfart: 8 knop

Maksfart under test: 4 knop

Pris: 179.000

Har du tro på elektriske båter? Si din mening i kommentarfeltet under og avgi din stemme i pollen oppe til høyre.