Sjeikens revansj

I 2009 ble tidenes mestvinnende pilot Steve Curtis fra England og Sheik Hassan bin Jabor Al-Thani fra Qatar kastet rundt i 160 km/t under VM-runden for Class 1-katamaraner i Arendal. I dag knuste de all motstand, mens beste norske kom på 5. plass.

Publisert

 TIL TOPPS: Steve Curtis og HE Sheik Hassan bin Jabor Al-Thani tok seieren slik de håpet. Alle foto: Linn og Ørjan Krogh Hansen.

Arendal;

– Det gikk bra fra start til mål, sa Qatars Sheik Hassan under premieutdelingen i Pollen etter den første VM-runden for Class 1 i Arendal i kveld.

Siden sjeiken av Qatar og hans pilot steve Curtis havnet på hodet og veltet i Tromøysund for to år siden har de to hatt ett mål med å komme tilbake til Arendal; å stå øverst på pallen i VM-runden.

 "Victory" raskest

"Spirit of Qatar 96" tok tidlig ledelsen sammen med "Victory" fra Dubai , og hadde en gjennomsnittsfart på 186,61 km/t da de gikk i mål etter 31 minutter og 13 sekunder.

På grunn av en protest fra et tidligere løp måtte Dubai-båten ta en ekstra lang-runde, så selv om "Victory" hadde høyere gjennomsnittsfart klarte de aldri å ta igjen forspranget til konkurrenten fra Qatar.

Tidenes mestvinnende pilot, Steve Curtis, ga uttrykk for at det var ekstra gøy å vinne i Arendal. Han mener at banen her er spesielt utfordrende.

- Den er både trang og krevende, og stiller store krav til oss piloter, sier Curtis.

"Victory" fra Dubai var kun syv sekunder bak den første Qatar-båten, mens Qatars andre båt, "95 Spirit of Qatar", tok tredjeplassen, 21  sekunder bak Dubai-båten.

"Welmax" beste norske

Beste norske båt ble "Welmax" på 5.plass, med Kolbjørn Selmer og Jørn Tandberg. Differansen mellom den røde norske katamaranen og østerrikske "kim.com" på 4. plass var på 1 minutt og 42 sekunder,  med nykommerne "Ferskfisken.no" med Bjørge Jacobsen og Frode Sunsdal 21 skunder etter på 6. plass.

– Vi hadde håpet å kjøre fortere, men det klarte vi ikke, smiler en ikke helt fornøyd Kolbjørn Selmer. Målet i morgen er å klatre på resultatlistene. Selmer, som vant VM sammenlagt i Pole Position 2010, tror likevel det er urealistisk å tro på en pallplass.

Valgte å bryte

Team  Zabos Christian Zaborowski og Ugur Isik konkurrerte for første gang med "Relekta", som er en tidligere "Victory"- båt.  

Under testkjøring hjemme i Asker i forrige uke fungerte alt perfekt, men under løpene i dag har båten slitt med å få opp farten. Da Zaborowski og Isik under kveldens VM-løp merket en unormal viberasjon i  "Relekta", valgte de å bryte løpet da det gjensto to runder.

– Vi vet ikke helt årsaken ennå, men tror muligens kan skyldes en feil på en sensor, forteller medeier Jan Zaborowski. Laget jobber nå med å finne ut av problemet til morgensdagens andre VM-runde.

Problemer med eksoskjølingene

En annen nordmann som måtte stå over dagesn to race var pål Virik Nilsen, som er throttleman på engelske "Parsonage Racing".

Etter først å ha fått problemer med motoren under gårsdagens trening, oppdaget teamet at kjølsystemet ikke fungerte som det skulle.

– Det kommer ikke nok vann ut i forhold til det som går inn, noe som tyder på at eksoskjølekappen ikke fungerer som den skal. I verste fall kan det medføre brann. Derfor velger vi heller å stå over løpene nå og konsentrere oss om få istand båten til neste VM-runde, forteller sjefmekaniker og driftansvarlig for "Parsonage Racing",  Rolf Arnestad til Båtliv.

Kjørte på bøye og ble disket

Heller ikke Team Abu Dhabi hadde den store dagen i dag. Rashed Al Tayer og Majid Al Mansoori kjørte under VM-runden på en bøye, og ble derfor diskvalifisert. I  tillegg fikk laget en bot på 1500 euro. 

Resultater lørdagens VM-runde:

1- Spirit of Qatar 96

2-Victory

3- Spirit of Qatar 95

4- Kim.com

5-Welmax

6-Ferskfisken

7-Luca F.Fendi R.T

8- Relekta

9 Team Abu Dhabi (disket)

10 Parsonage Racing (startet ikke)

Se flere bilder ved å klikke på linken til billedspesialen under

Powered by Labrador CMS