Kommentar

Mange uklarheter om litium i båt

Det er ikke uvanlig at teknologien utvikler seg raskere enn regelverket. I mangel på et tydelig regelverk, råder det tilsynelatende stor forvirring omkring bruk av litiumbatterier i båt.

Litiumbatterier har noen åpenbare fordeler, sammenlignet med andre batteriteknologier. Fra et tradisjonelt blybatteri på eksempelvis 100 Ah, kan du bare ta ut 50 Ah før batteriet er flatt. Fra et 100 Ah litiumbatteri kan du ta ut 100 Ah. Dessuten tar det brøkdelen av tiden å lade et litiumbatteri sammenlignet med andre batterier.

Til tross for at prisene fortsatt er svært høye sammenlignet med tradisjonelle batterier, kan utstyrsleverandører melde at stadig flere båteiere velger å erstatte tradisjonelle batterier med litiumbatterier. Undertegnede har installert et 125 Ah litiumbatteri av typen LiFePo med batteristyringssystem (BMS) i egen båt, og har utelukkende positive erfaringer.

Men, vi registrerer ytterst delte meninger om litiumbatterier i båt. Båteiere vi har snakket med som har installert slike batterier i båten, kunne aldri tenke seg å gå tilbake til tradisjonelle batterier. Flere aktører vi har snakket med i båtbransjen er derimot sterkt kritiske til denne utviklingen, med bakgrunn i at det per i dag ikke finnes en ISO-standard i Fritidsbåtdirektivet som beskriver hvordan sikkerheten rundt denne typen installasjoner skal håndteres. En slik standard er under utarbeidelse, men den ventes tidligst å være ferdig om tre år.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 949 kroner per år

Bestill her

Powered by Labrador CMS