Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Askeladden jakter på Johnny

Har du opplysninger som fører til at denne båten blir funnet kan du bli eier av en ny båt verdt 55 000 kroner.

Publisert

Askeladden etterlyser nå sin aller første plastbåt. 14-foteren Johnny fra Os beskrives som lyseblå, 52 kilo og ru i formene.

- Nå er det 50 år siden han kom til sjøs, og vi antar Johnny bærer preg av sin voksne alder, sier Henrik Askvik. Sjefen for Askeladden, landets største produsent av fritidsbåter, har selv aldri sett båten.  Nå vil han ha Johnny tilbake, og på utstilling i eget hus.

 

Pappa til Askeladden

I år er det 50 år siden plastbåteventyret startet i Norge, og plasten revolusjonerte produksjonen av småbåter.

- Dette var et veiskille i materialvalg, og Askeladden var blant de aller første i landet. Uten Johnny ville vi aldri eksistert i dag. Derfor ser vi på Johnny som selve faren til våre moderne båter, sier Henrik Askvik.

 

Hvorfor Johnny?

John og Nimann Askvik, sentrale personer i båtprodusentens historie, står bak navnet på den første plastbåten.

- De laget ganske enkelt ett ordspill på egne fornavn, forteller Henrik Askvik.

Jonny ble tegnet og designet av selskapets egne folk.

 

Kjennetegn

Johnny bør være mulig å identifisere: han er 52 kilo, 14-fot, 152 centimeter bred, og 42 centimeter dyp. Johnny ble bygget for påhengsmotor, inntil seks hester sterk. I 1957 lød reklamen: ”Den bærer med letthet syv voksne menn".

Johnny ble produsert frem til 1963. I ettertid er totalproduksjonen av båten beregnet til et sted mellom 300 og 350 båter.

Solgt ble den på hjemmemarkedet med sterke budskap: ”Johnny er i nær familie med oselveren, både når det gjelder utforming og gode egenskaper på sjøen. Johnny trenger intet vedlikehold fordi den er gjennomfarget og korrosjonsfri”.

55 000 i finnerlønn

–For oss vil det bety svært mye å få Johnny tilbake i eget hus. Den som kommer til oss med den eldste Johnny, vil få tilbud om å bytte den mot en helt ny båt, en Askeladden 435 Lite til en verdi av 55 000 kroner, sier Henrik Askvik.