Norske båtbyggere satser elektrisk

MODERNE SNEKKE:
Slik ser konseptskissen
ut for Ibiza Boats’
elbåtsatsning.
MODERNE SNEKKE: Slik ser konseptskissen ut for Ibiza Boats’ elbåtsatsning.

En lang vei frem

Både Ibiza Boats AS i Arendal og Askeladden Boats AS har begynt å utvikle båter for elektrisk fremdrift. Begge konkluderer med at det vil være umulig å bygge dagens båter med elektriske motorer, men at el-drift kan bli et alternativ i visse segmenter først om noen år.

Publisert Sist oppdatert

En rekke elbåt-konsepter har blitt lansert de senere årene, men prisene og rekkevidden gjør foreløpig at båtene er langt unna å være konkurransedyktig med konvensjonell fremdriftsteknologi. Ifølge to ledende produsenter av dagsturbåter for det nordiske markedet er det usannsynlig at dagens bruksmønster og båttyper og batteriteknologi lar seg kombinere. De mener imidlertid at eldrevne båter vil kunne være et godt alternativ innenfor visse segmenter, og både Askeladden og Ibiza er i gang med å utvikle dagsturbåter med elektrisk fremdrift. En stor utfordring for båtprodusentene er at regelverket for design og produksjon av elektriske drevne fritidsbåter per i dag er uklart og til dels mangelfullt. Det finnes en standard for drivlinjer, men dagens regelverk er ikke oppdatert når det gjelder helelektriske båter.

Helge Duus, Ibiza Boats AS:

Dagsturbåter med lavere hastighet

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 949 kroner per år

Bestill her