Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Båtbransjen 2019

WINDY SR 44 BLACKHAWK: Båten ble lansert på Cannes Yachting Festival.
WINDY SR 44 BLACKHAWK: Båten ble lansert på Cannes Yachting Festival.

De store har fått opp dampen

Norges mest kjente båtmerker har fått opp farten i salget etter utflytting av produksjonen til utlandet.

Publisert

– Bare idealister og idioter begynner i båtbransjen, har veteranen Peter Heitmann i Heitmann Marin tidligere uttalt til Båtliv. Han får bare delvis støtte i regnskapstallene som viser at båtimportørene de siste årene samlet sett har hatt en brukbar vekst i både omsetning og resultat.

39 båtimportører omsatte i fjor for cirka 1,5 milliarder kroner. Omsetningen vokste med 12 prosent fra året før, mens samlet driftsresultat kun vokste med snaue fire prosent til 60 millioner kroner. Et samlet driftsresultat på 60 millioner gir en driftsmargin på fire prosent for båtimportørene i fjor. Dermed driver importørene litt lønnsommere enn forhandlerne og produsentene, og nesten på nivå med motorimportørene.

Omsetningen vokste i fjor med 12 prosent og året før med 14 prosent. I 2016 omsatte bransjen for 1,15 milliarder kroner. I 2018 var omsetningen vokst til 1,47 milliarder. Driftsresultatet vokste fra 18,8 millioner kroner i 2016 til 60 millioner kroner i fjor. Dermed har utviklingen gått riktig vei for båtimportørene de siste årene, men bildet blir mer blandet når vi ser på enkeltaktørene.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 949 kroner per år

Bestill her