Økonomi i båtbransjen

VOKSER Henrik J. Askvik kan glede seg over omsetningsvekst år etter år.

Askeladden Boats vokser og vokser

Askeladden har fått på seg sjumilsstøvlene. Norges største båtimportør øker omsetningen hvert år.

Publisert Sist oppdatert

I 2019 omsatte Askeladden for 167,4 millioner kroner, opp drøye fem prosent fra året før. Også driftsresultatet bedret seg for Os-bedriften, som nå bygger båtene sine i Ostroda i Polen.

I en undersøkelse Båtmagasinet Båtliv gjorde med MMI for noen år siden, kom Askeladden ut som den mest kjente båtmerkevaren i Norge, og nå troner Vestlandsbedriften på toppen av norske båtimportører når det gjelder omsetning.

Hvordan blir 2020 sammenlignet med 2019, er det vekst i omsetning, er det bedring av driftsresultat?

Omsettingen er ikke så mye opp. Den øker med 13 prosent til 188 millioner kroner. Resultatet er ikke helt klart ennå, men vi lander nok rundt 14 millioner kroner i driftsresultat. Dette er en dobling fra året før, sier Henrik Askvik til Båtmagasinet.

Hvordan forventer dere at salget vil være i 2021, og hvilke båttyper og modeller forventer dere at vil selge bra i år?

–Vi får vesentlig større vekst i år enn i fjor. Da koronapandemien satte fart i etterspørselen etter båter i fjor vår, var det ikke mulig for produsentene å bygge nok båter. Forhandlerne tømte sine lagre i fjor. De fikk en solid salgsvekst, i år slår etterspørselen inn også hos oss.

Hvilke trender generelt ser dere i båtmarkedet nå?

–Store daycruisere og pilothousebåter var vinnerne solgte bra i fjor, og disse båtene regner vi med vil selge bra også i år. Vi forventer et marked i år på linje med fjoråret, og vi ser allerede nå at det blir knapphet på enkelte modeller i forbrukermarkedet. Et tips til Båtmagasinets lesere er ikke å vente med å bestille båt da det kan bli knapphet på våren også i år, sier Askvik til Båtmagasinet.