Økonomi i båtbransjen

SVAKT: 2019 var ikke noe godt år for de norske båtimportørene, selv om utstillingene da holdt åpne dører.

Svakere for importørene i 2019

Ette flere år med vekst flatet båtimportørenes omsetning ut i 2019, og lønnsomheten gikk ned. Se tabell med økonomien til 41 importører.

Publisert Sist oppdatert

I 2020 var det mye snakk om bonanza i båtbransjen, men før koronaen var det ikke noe jubelår for båtimportørene. Salgsveksten stoppet opp og lønnsomheten ble svekket fra året før. De fleste importørene er små virksomheter med beskjedent overskudd. 41 importører omsatte i 2019 for 1,55 millioner kroner, omtrent det samme som året før da vi hentet inn regnskapstall for 39 båtimportører. Beneteau-importør Giramar var ikke med på 2018-listen, mens Fritids-Senteret gikk konkurs i fjor.

Lønnsomheten var heller ikke spesielt god i 2019. Samlet driftsresultat for de 41 importørene var 53 millioner kroner, sammenlignet med 60 millioner kroner året før. Driftsmarginen var dermed på 3,5 prosent, sammenlignet med fire prosent året før. I snitt lå driftsresultatet for båtimportørene på beskjedne 1,3 millioner kroner i 2019.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER