BYGGER: Hos Viknes Båt & Service går produksjonen nesten for fullt

Norske båtbyggere i full sving

Båtprodusenter i Norge fortsetter å bygge båter under koronakrisen, mens produsenter har stengt i Sør-Europa.

Publisert Sist oppdatert

Norske båtbyggere har innført smittevernsrutiner og holder produksjonen i gang, enn så lenge. Enkelte frykter at nødvendige leveranser fra Sør-Europa etterhvert vil bremse eller stoppe opp produksjonen lenger frem i tid.

Viknes Båt og Service AS er Norges klart største produsent av fritidsbåter (og yrkesbåter) med en omsetning på nær 150 millioner kroner i 2018. Vestlandsbedriften har så langt ikke latt seg stanse av koronapandemien, og produksjonen går for fullt i begynnelsen av april.

– Vi føler oss privilegert som får gå på jobb i en annerledes tid. De ansatte har vist stor respekt for tiltakene og er flinke med håndvask og avstand i produksjonen, sier daglig leder Kristian Sivertsen hos Viknes. Han forteller at de ved å innføre gode interne tiltak klart å holde nesten «business as usual». – Med noen medarbeidere i karantene og på hjemmekontor er det blitt noen forsinkelser med ferdigstillelse av båter fra produksjon, men vi opplever at kundene har forståelse for dette, og tilgangen på varer har så langt vært god. Alle våre norske samarbeidspartnere holder hjulene i gang, sier Sivertsen til Båtmagasinet.

Salg

– Vi har på tross av manglende messeaktivitet hatt ett bra salg de siste tre ukene via vårt gode forhandlernett som holder åpent både i Arendal, Bergen, Molde, Trondheim og Bodø med demobåter og private visninger. Det er konkret solgt seks nye båter siden 16. mars samt noen demobåter, og noen brukte båter av både eget og annet merke, sier Sivertsen.

Hos Goldfish er de forsiktige optimister. Eier og daglig leder På Sollie forteller at de har solgt flere båter etter at koronakrisen oppsto. ­– Vår bekymring er at leveranser stopper. Vi får pontonger fra Nord-Italia, der myndighetene har stengt produksjonen, sier Sollie til Båtmagasinet. Produksjonen går fortsatt nesten for fullt hos båtbyggeren i Son, men Sollie tror at de blir nødt til å dra av litt på gassen i tiden som kommer.

Polen

Fra Arendal melder Helge Duus at han er frisk og at Ibiza Boats holder produksjonen i gang. Etterspørselen er ned, opplyser Duus, men det er ingen ulempe å bygge i Norge med dagens svake kroner, legger han til.

Askeladden bygger nå båtene i Polen, mens administrasjonen sitter på Os ved Bergen. – Produksjonen går nå med uforminsket kapasitet og det er ingen planer om permittering verken i Norge eller Polen i øyeblikket, sier daglig leder Henrik Askvik. – Etterspørsel og salg av båter er overaskende sterk tatt i betraktning av at vi nærmest har en unntakstilstand i landet for tiden. Båtlivet blir en av de ytterst får fritidstilbudene vi kan benytte oss av som normalt denne sommeren. Det kommer til å bli mye båter på sjøen denne sommeren, sier Askvik.

I Frankrike og Italia her myndighetene stengt båtproduksjonen som følge av koronapandemien.