Test: Askeladden P76 Weekend

WEEKENDER: Askeladden P76 Weekend.
WEEKENDER: Askeladden P76 Weekend.

Harmonisk weekendbåt for to

Den nye generasjonen styrhusbåter fra Askeladden får tilvekst denne våren. P76 Weekend byr på mer komfort enn forgjengerne. P76 er dessuten alene i sin klasse om tak over akterdekket og full kalesjeløsning.

Publisert Sist oppdatert

Askeladden fornyer nå helt sitt modellprogram med styrhusbåter, eller Pilothouse-serien, som de har valgt å kalle den. Filosofien som er drivende bak utviklingen av de nye båtene, er mer fokus på komfort der muligheten til fiske og bruk av akterdekket til praktiske formål er noe mindre vektlagt enn i den foregående serien. Likevel er de nye P-båtene tro mot konseptet, og P76 Weekend oppleves mer harmonisk i prioriteringen av uteplass og inneplass enn P92 SUV Weekend som vi testet før jul. Askeladden P76 erstatter P66, og markerer et synlig generasjonsskifte. Fremfor alt er den opplevde kvaliteten betydelig bedre takket være en stivere og mer kompakt konstruksjon. Om man går direkte fra forgjengeren P66 og til arvtakeren P76 er utviklingen påtakelig – i positiv retning. Og taket over akterdekket, som er en forlengelse av hardtopen, gir en enkel kalesjeløsning som gjør det mulig å lukke hele akterdekket.

Sjøegenskaper

I likhet med alle andre nyutviklede Askeladden-modeller har også P76 et skrog med to step. Vi har tidligere kommentert at nettopp dette skrogdesignet har resultert i kavitasjon tidligere i svingkurven enn på den mer konvensjonelle bunnformen som Askeladden hadde tidligere. På denne testbåten, i likhet med P92, er imidlertid dette et tilbakelagt stadium takket være fintrimming av monteringshøyder og propellvalg. Skroget sitter bra i svingene og beholder grepet i vannet gjennom krappe svingkurver. Siden komfort og innvendig plassutnyttelse henger sammen, har P76 et vesentlig mer voluminøst forskip enn foregående modeller, noe som gir mer vann over dekk når det blir litt sjø. Båten har et behagelig støynivå, og er godt sammenskrudd uten slamring eller skranglelyder. P76 har en helt marginal planingsterskel, selv når de automatiske ZipWake-flapene er deaktivert. Båtens brede fartsregister er et pluss med tanke på at det gir anledning til å holde en bra marsjfart selv under forhold med mer vind og sjø. Båten vil være tilgjengelig med motorer fra 200 til 300 hk. Motoren som satt på vår testbåt, en Suzuki DF200 APX ga en toppfart på 37 knop og en behagelig marsjfart mellom 24 og 26 knop. Om man ikke skal belaste båten vesentlig, er 200-hesteren et veldig godt alternativ på denne båten.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 949 kroner per år

Bestill her