Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Nytt skrog fra Askeladden skal gi bedre drivstofføkonomi

Askeladden C76 Cruiser TSI har verdenspremiere på messen i Göteborg. Vi tok en titt.

Publisert Sist oppdatert
SKJULT: Det viktigste med Askeladden C76 Cruiser TSI er skrogformen, men båten står inneklemt mellom andre modeller, slik at de er umulige å se.
SKJULT: Det viktigste med Askeladden C76 Cruiser TSI er skrogformen, men båten står inneklemt mellom andre modeller, slik at de er umulige å se.

30 knop i cruisingfart

– Båten går 40 knop med 200 hester. Det gjør at båten har en behagelig cruisingfart på 30 knop. Med forrige modell krevde det en 250 hester, og den er tyngre, har mer slagvolum, og drikker mer, forklarer Askvik. Han mener at båten også går bra med 150 hetser, men da med en lavere topp og cruisingfart. 

Testplattform for større modell

– 750 vil fungere som en test på en ny større modell vi skal lansere til neste år. Den skal også bygges med vakuumteknologi og få steppet skrog. På denne modellen vil også dekket også bli vakuumstøpt, noe som gir enda lavere vekt, forklarer Askvik.

Askeladden C76 Cruiser TSI tilbys på messen i Göteborg for 663 900 med 150 hk påhenger fra Suzuki. 

STEPPA: Askeladden har valgt å legge steppene langt frem på skroget. Det skal gi en snillere skrog, men med lavere effekt av trinnene.
STEPPA: Askeladden har valgt å legge steppene langt frem på skroget. Det skal gi en snillere skrog, men med lavere effekt av trinnene.
DC: Askeladden C76 Cruiser TSI har samme innredning som modellen den erstatter.
DC: Askeladden C76 Cruiser TSI har samme innredning som modellen den erstatter.