Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Feiret 17. mai i "svorske" farvann

Vinden øker til stiv kuling utover en solfylt dag. Jeg henger opp et ekstra norsk flagg litt diskret på Antares. Det er jo 17. mai og jeg befinner meg i svorske farvann på Kärringön i Bohuslän. Forbausende mange slentrer forbi og gratulerer med dagen.

Publisert

Turens mål:

Oppleve kontraster med kystnatur og folk rundt Skagerrak. Bohuslän, Jylland, Sørlandet og på Vestlandet. Betrakte båtens plass i sjela på menneskene. Hvordan påvirkes livet av de korte intense opplevelsene vi unner oss i fritidsbåten om sommeren eller av å være yrkesaktiv på kysten? Gleder, utfordringer, stress eller sjelefred?

Fre 13/5 Skagen (DKK 360 pr døgn)       

Bris, økende til kuling, men sol. Sykkeltur til Grenen. Flott opplevelse. “Obligatorisk” besøk på Skagen museum. Blir alltid inspirert og glad av å se maleriene til Krøyer m fl. Lyset presenteres så fantastisk! Når sola skinner om kvelden her nord i Danmark så legger jeg ekstra godt merke til den ”gule varmen”. Nye bekjentskaper ble stiftet i dag. Når Haldenserne hadde reist så inviterte den andre nabobåten til dram og middag – etter en omvisning på Antaes. Leif, Janne og Peter fra Stenungsund i Bohuslän bidro til en hyggelig, men “hard” aften. Det ble seint hjem fra diverse kroer i byen!   

Lør 14/5 Skagen       

Dagen derpå! Det er ganske lite vind i havna, men meldingene viser at det blåser stiv kuling ute i Skagerrak. Gjestehavnas pris på trådløst nettverk er svinedyr – slik som så mye annet i Skagen. Jeg finner en kafé inne i byen som har gratis nettverk og tar med min laptop for å se på detaljene i værmeldingen. Yr er kanskje litt mer troverdig enn den danske meldingen, og havneverten støtter denne oppfatningen. Kombinasjonen av sterkt varierende vind og høye bølger frister ikke. Langtidsvarslet er verre enn verst.   

Søn 15/5 Skagen       

Baugen ble inspisert. Jeg fant en skade som isen har påført en reparasjon som jeg fikk gjort på Engelsviken i fjor. Den ser ikke ut til å være farlig. Jeg klinte inn sprekken i vannlinja med margarin – et triks som gamle skøyteskippere bruker for midlertidige tettinger. Margarinen skal visstnok holde tett i ganske lang tid. En sur, vindfull og kald dag. Jeg har fått den sterkt pasifiserende “havnesjuka”. Min eneste fokus er værmeldingen for å se når jeg kan komme over til Norge. Tar flere turer i løpet av dagen til min kafé for å sjekke værmeldingen.   

Man 16/5 Skagen – Skagerrak…og Sverige    52 nm   

Jeg ser en mulighet til å komme over til Arendal i dag. Kulingen fra i går har løyet noe, og det meldes stort sett laber bris i det tidsvinduet jeg bruker på de 80 nautiske milene over åpent hav, hvis jeg starter ca kl 14. Og det gjør jeg  - tosken! Rundingen rundt Grenen går greit. Selv om jeg har strømmen rett i mot (1,5 knop), virker ikke sjøen avskrekkende de første 2 timene. Men så blåser det opp. Øker antagelig til liten kuling og bølgene blir raskt temmelig stygge. Det slår brutalt i treskroget på Antares, som ikke er bygget for norsk styggvær, og jeg får noen kast som hiver mye inventar ut av hyller og skap. For mange slag og stygge lyder krever action! Får snudd skuta med rå bruk av motorkraft for ikke å tømme resterende innhold i hyller og skap, og surfer unna på bølgene. Autopiloten klarer ikke bølgehøydene og jeg må styre manuelt resten av turen for ikke å bli havne tverrvendt i bølgedalene. Loggen viser opp til 16 knop i surfen! Etter drøyt 7 timer til rors ankommer jeg ganske sliten til Käringön i Orust/Bohuslän. Blir tatt i mot av lokalbefolkning, som har sett båten komme inn fra havet, og blir vist den fineste bryggeplassen midt i bukta. Jeg kan også få lov til å vente med å betale havneavgift til i morgen tidlig! Så er det å spyle saltlaken bort fra dekket og grovrydding om bord. Tar en liten tur i land for å strekke på lemmer og beskue litt av øya. Det har vært en kontrastfylt dag, og jeg kjenner virkelig at jeg lever et godt liv når jeg beskuer en praktfull solnedgang over et blikkstille hav!   

17. mai    Käringön (SEK 450,- inkl strøm)       

Vinden øker til stiv kuling utover en solfylt dag. Jeg henger opp et ekstra norsk flagg litt diskret på Antares, mens betjeningen på hurtigbåtkaia på eget initiativ også satte opp et norsk flagg. Folk er blitt påminnet den norske nasjonaldagen gjennom radioens lokalsendinger. Svært mange av lokalbefolkningen, som teller 130 personer, hilser og gratulerer med 17. mai etter hvert som de har et gjøremål forbi Antares i løpet av dagen. En flott gest! Jeg slår et slag utover en flytebrygge hvor det også ligger en norsk seilbåt. Gratulasjoner utveksles og Mari og Jon hentet opp sine 17. mai sløyfer for fotografen. Båten bruker de så ofte at sløyfene like godt er blitt en del av båtutrustningen! Skipshandler Lars Göran Bagge solgte meg en hengsel som måtte repareres om bord. Butikken hans er åpen hele året. Han forteller at etternavnet er Bagge fordi hans slekt på 1700 tallet flyttet helt fra nordre Grunnsund og sørover til Käringön. Da var de nesten å betrakte som Norr baggar (nordmenn),og ble derfor hetende Bagge! Øyas eneste gjenværende yrkesfisker heter Folke. Kona hans driver øyas fiskebutikk, mens han fangster fra sin moderne sjark. I dag går han ikke ut på havet i den kraftige vinden. Han forteller at det er lite fisk her på svenskekysten og vanskelig å leve av yrket. Løsningen er å satse på en brukbar høst- og vintersesongen, filetere fisken og selge den frossen om sommeren. På kaia rett ved Antares driver den unge mannen Per med siste finish på sin ”Bohus-julle” (sjekte). Den har en evigvarende norsk Sabb motor fra Bergen. Det sies at det kreves mange kilo dynamitt for at den skal gå i stykker. Per er tydelig stolt av sin flotte lille båt, og derfor skal også motoren ha et lite malingsstrøk mens bunnstoffet tørker. Pappa’n som bor nesten hele året på øya, hjelper til med sjøsettingen. Så sjekker Per tidevannstabellen om bord på Antares før han skal ta den lange turen innover fjorden til sin kjæreste i Uddevalla. Kveldskosen kan bli kort hvis han ikke tar hensyn til strømretningen!

På den idylliske Käringön er det boplikt, men systemet fungerer ikke så bra. Pengene råder, og mange folk jukser slik at realiteten er at det meste egentlig bare er sommerhus. Jeg mener å ha hørt omtrent den samme historien på Lyngør! Dagen blir avsluttet med en god fiskemiddag på Ökrogen.   

18/5 Käringön – Fjällbacka 38 nm   

Vinden løyer noe på morgenkvisten og jeg kaster loss. Så begynner det å regne og blåse. For å unngå storhavet utenfor Smögen, velger jeg å gå Sotekanal. Må holde 6 knop i den 3 sjømil lange og trange kanalen for å ha styrefart i medvinden, men møter heldigvis ingen båter. Fjällbacka har en flott gjestehavn som høvet godt i drittværet. Intet er åpnet for sesongen i denne potensielt idylliske lille havnebyen. Ei heller noe havnekontor som kan kreve inn avgift. Jeg titter på TV for første gangen på denne turen. Her får jeg både inn norsk radio og tv, og når det ikke er mulig å være ute er nyhetene kjærkomne.   

Tors 19/5 Fjällbacka

I dag er det sol! Og det blåser hatter og høy. Er redd for en stor internettregning, men ettersom intet trådløst nettverk er tilgjengelig, sjekker jeg værmeldingen på Yr med arbeidsgivers nettløsning. Og den skaper optimisme for å kunne komme til Norge – grytidlig i morgen! Vinden skal løye til natta og jeg får kanskje noen timer med akseptable bølger i morgen formiddag, før det igjen er meldt kraftig vind enda en hel uke!

Går en fottur opp på fjelltoppen over byen, som gir et praktfullt skue over skjærgården og et stormfylt hav. Hjelper to eldre engelske seilere fra kaia i vindkastene. De virker å være uvanlig uerfarne i sin Bavaria 36, som nettopp var sjøsatt etter overvintring i Uddevalla. Den ene mannen hadde brukket beinet ved ombordstigning her på brygga i går kveld, og de skulle gå for motor til et sykehus i Lysekil. ”Break a leg”!

Jeg er spent på hva morgendagen bringer!