Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Det er størrelsen det kommer an på

Skipper Arnulf Wibe og skuta Antares måtte til Bergen for finne sine overmenn. 62 fot ble lite når bergenseren med 70 fot og egen butler la seg longside.

Publisert

Turens mål:

Oppleve kontraster med kystnatur og folk rundt Skagerrak (Bohuslän, Jylland, Sørlandet) og på Vestlandet. Betrakte båtens plass i sjela på menneskene. Hvordan påvirkes livet av de korte intense opplevelsene vi unner oss i fritidsbåten om sommeren eller av å være yrkesaktiv på kysten? Gleder, utfordringer, stress eller sjelefred?

Lør 18/6 Norheimsund (kr 250 inkl strøm, men gratis under festivalen)   

Hardanger båtfestival åpner i dag ved de godt tilrettelagte bryggeanleggene i Norheimsund. Gjestebrygga er kanskje noe av det flotteste og mest intime jeg har opplevd. I tillegg foregår det mange arrangementer på Hardanger fartøyvernsenter. Dagen gir svært mange spennende inntrykk. Jeg rekker å vise fram Antares til en del interesserte, men mest går jeg selv på besøk om bord i andre spennende trebåter. Sverke og Sølvi fra Sævareid i Fusa viser fram ”Eylana”, et klassisk smykke konstruert av Furuholmen-Scheen og bygget i Hyen i Nordfjord. Morten viser om bord i den 60 fot lange og 113 år gamle kutteren ”Vestkapp Senior”, også fra Strandvik i Fusa.

Gunvald Wallevik er 89 år og seiler hvert år svært lange turer med ”Valina”, en 40 fots Collin Archer skøyte. Han forteller at han reiser så mye fordi han ”er så forbanna frisk!”.

Norvald ror hvert år med sin oselvar ”Kari 2” i 4-5 uker langs norskekysten - forskjellige steder hver sommer. Han forteller at naturopplevelsene er mektige langs norskekysten i sakte fart.

Johannes Østensjø er skipsreder fra Haugesund og eier av den 75 fots redningskrysseren ”Olav Østensjø Jr” fra 1951. Osmund er hans gode hjelper om bord. Båten ble opprinnelig gitt av Østensjøfamilien i gave til Redningsselskapet NSSR til minne om Olav som døde i et skipsforlis en av de siste dagen av 2. verdenskrig.

Den unge småbarnsfaren Morten fra Os viste fram sin 69 fots fiskeskøyte ”Tor-Kristian”. Skuta hadde han kjøpt og hentet i Finmark i fjor høst. En modig kar med stort pågangsmot!

Storm Weather Shanty Choir holder en engasjerende konsert på scenen som er plassert på gjestebrygga midt foran Norheimsunds promenadekai, full av publikum. På kvelden er det mange som går ”julebukk” mellom båtene. Ankerdrammene klukker lystig ut av trange flaskehalser, men forsvinner raskere ned i større ”sluk”.     

Søn 19/6 Norheimsund       

Båtfestivalen fortsetter i litt roligere former i dag. Trekkspillere og Lars Klevstrand underholder. Sverke og Sølvi vinner en hederspris for deres vakre Elyana. Min egen oppsummering av båtfestivalen avdekker at jeg har gått glipp av alt for mye! Blant annet har den parallelle musikkfestivalen ”Hardingtonar” har hatt besøk av mange veldig kjente musikere, men det har vært usynlige innendørsarrangementer med høye billettpriser...og uten vakre båter.

Jeg benytter kompetansen til trebåtbygger Thomas og ”maurer” Antares i dag. Lekkasjen etter kulingen i Skagerrak er ikke blitt bedre med tiden. Forsøk med isbading og påsmøring av diverse moderne ”lurium” har ikke fungert, men ved å føre en bøtte med sagflis (tidligere brukte de maurtue) under lekasjestedet så trekker det inn, sveller og tetter. Antares er nå potte tett! …enn så lenge.   

Man 20/6 Norheimsund – Godøysund 41 nm   

Norheimsund er en liten plass, men det har vinmonopol! På en tidlig butikktur mens motorene på Antares varmes, oppdager jeg at det blir vanskelig å supplere med ankerdram. Jeg manglet den basale lokalkunnskapen om du må høre hele reiseradioen før du får kjøpt dram i Norheimsund. Antares setter kurs ut Hardangerfjorden, vender nordover opp det trange Lukksundet og går inn i Bjørnafjorden som ligner et kjempestort basseng. Passerer Solstråleøya på vei vestover inn Godøysundet. Denne interessante øya vil jeg oppleve, men tør ikke legge til den lille kaia når jeg er aleine. Bryggeanlegget til Godøysund fjordhotell ligger i andre enden av sundet, men en fordums perle for båtfolket er konkurs og i kraftig forfall. Når jeg stiger i land skriker det i bryggefester og knirker i løse planker og porter som slenger i vinden. Hvilket spøkelse bor her? Generator klargjøres for utsett av kajakken fra taket på Antares, og for lading av batterier.   

Tirs 21/6 Godøysund       

Vedlikeholdet av babord skuteside fortsetter. Det ble påbegynt i Ryfylke, med skraping, pussing, sparkling og maling. Mange folk kommenterer til meg at vedlikeholdet av en så stor trebåt må være et slit. Jeg synes det er et feil utgangspunkt. Når jeg jevnlig holder tritt med det viktigste, er det ikke mye mer arbeid enn det som må gjøres på en plastbåt. Større jobber får jeg utført når båten er på oppe på slipp hvert andre år, og noe må også gjøres vår og høst.

Største del av dagen tilbringer jeg i kajakk på krystallklart vann. Med polaroidbriller opplever jeg undervannsnaturen mellom frodige øyer i deilig solskinn, som gjennom en glassbunnet båt. Er lenge i land på Solstråleøya og betrakter dens frodighet og rester av byggverk fra en underlig, eksentrisk og rojal historie.   

Ons 22/6 Godøysund – Glesvær/Sotra (kr 120 inkl strøm) 21 nm   

Værmeldingen viser at det er lite vind ute i havet. Antares tøffer på blankstilt hav ut til sydvestsiden av Sotra. Glesvær er et gammelt fiskevær som i dag har en lekker havnekaffé, gjestebrygge og utleie av mange rorbuer. Antares siger sakte inn mot brygga mens jeg forbereder tilleggingen på riktig side i forhold til vinden. En liten feriebåt smetter så inn og fortøyer midt på den langsiden jeg forbereder tillegging. Båten forlates uten reaksjon på mitt korte tut i hornet. Men yngstemann i familien som driver kafeen, oppfatter situasjonen. Han …. kommer ut på brygga mens jeg flytter tau og fendere til motsatt side, tar i mot tampene og fortøyer på riktig sjømannsvis!

Jeg kommer også i prat med storebroren hans, Adrian. Han jobber på en stor snurper fra Askvoll, men har også litt ekstrainntekt ved å fiske fra en av sine flere mindre båter. Sist vinter tok han 6 tonn makrell på fritiden, som ga over 100.000 i ekstrainntekt. 

Arne bor på brygga og viser meg rundt i Glesvær handelshus som er fra 1680. Han forteller at det ble bygget og drevet av onkelen til Petter Wessel Tordenskjold, som var væreier og styrte alle og alles inntekter fra fisken som ble landet og solgt herfra, og i alle de andre fiskeværene som familien eide. Først i 1814 fikk norske fiskere lov til å organisere fiskerier og salg selv. Silda var størst i volum, men det var havlaksen som ga de beste inntektene til fiskerne.

En aktiv dag avsluttes med en 8 kilometers tur i  ”Nordsjøløypa” – et godt merket og tilrettelagt stisystem som følger nesten hele kysten. Naturen er praktfull i godværet og jeg når nesten fram til Telavåg før jeg må snu for kvelden.   

Tors 23/6 Glesvær       

Har en lang og god tur sykkeltur til flere steder på Sotra, blant annet til Telavåg og Nordsjøfartsmuseet. Museet var stort og fint utenpå. Gjestehavna i Telavåg var av den enkle typen, men prisen var bare kr 50, inkludert strøm!    

Fre 24/6 Glesvær – Vågen i Bergen 24 nm   

I dag passer det godt å gjøre som mange på Sotra – ta båten og kjøre til Bergen for å smake på bylivet. Regnet høljer ned og  kaldvinden røsker gjennom sundene fra nord. I Vågen finnes det ikke ledig plass inntil kaia, men jeg sikter meg ut en stor båt å ligge utenpå. En nydelig og lav, ”paddeflat” Jongert (hollandsk) på 65 fot. Like etterpå kommer det en norsk bergenser med en champagnebåt på 70 fot med egen ansatt britisk butler om bord, og legger seg utenpå ”lille” Antares på bare 62 fot. Og begge naboene er like hyggelige! Generatoren min vil ingen av dem høre på, så tilbudet om strøm til Antares kommer raskt. Været letter og sola titter fram før byens gleder skal nytes…