LAGER: Det var nesten tomt på lageret til Suzuki-importør Erling Sande da vi var på besøk i oktober
LAGER: Det var nesten tomt på lageret til Suzuki-importør Erling Sande da vi var på besøk i oktober

Frykter knapphet på båter

Båtforhandlere langs hele kysten frykter knapphet på båter og forsinket levering neste år.

Publisert Sist oppdatert

Inneværende år ga rekordsalg for mange båtforhandlere, og allerede nå er store deler av neste års produksjon av populære modeller utsolgt. Sterk vekst i etterspørselen kombinert med redusert produksjon som følge av smittevernstiltak kan gi leveranseproblemer.

Bergen

–Vi merker at svært mange også planlegger for Norgesferie for 2021, og vi har vesentlig større etterspørsel i form av forhåndsbestillinger for levering av ny båt til 2021 sesongen enn vi hadde for et år tilbake. Bruk av båt i Norge og som ferieform har blitt oppfattet som en trygg ferieform i forhold til mange andre aktiviteter med hensyn til Covid 19. Flere satset derfor på båtbruk og båtferie i 2020 og vi tror denne tendensen vil fortsette også i 2021, sier Per Alvern i Bergen Marine til Båtmagasinet.

Han sier at tilgang på båter kan bli en utfordring da de fleste produsentene av populære merker, allerede nå melder om at de ikke tar imot flere ordrer fordi ordrene allerede overstiger tilgjengelig produksjon neste år.

Haugesund

–Vi forventer en liten vekst i salget neste år, men det kan se ut som det bli mindre båt tilgjengelig i markedet fra noen av våre leverandører. Vi forventer vekst ut fra at vi kommer med nye merker i vårt sortiment for 2021 sesongen. Hos oss er det daycruiser-segmentet som kommer til å vokse mest, og der er vi små i dag, sier daglig leder Jarle Vikingstad hos Smart Marine.

Vikingstad ser positivt på neste sesong. Han merker allerede nå økt etterspørsel, og tror at den vil vedvare. –Ferievanene er allerede endret og det er veldig positivt for vår bransje. Vår største utfordring neste år er tilgang og leveringstid på en del av båten vi har i vårt utvalg. Vi gleder oss til at enda flere skal få se hvor bra det er med båt som ferie og fritids aktivitet, sier Vikingstad.

Tønsberg

–Vi forventer økning fra 20 til 21. Det vet vi. Vi har allerede solgt veldig bra, og er nesten utsolgt for noen modeller. Vi får ikke flere. Når det er tomt nå, så er det tomt for hele neste sommer. Vi er også spent på om båtproduksjonen går som planlagt, det er nedstengninger over hele Europa, dette vil føre til leveringsforsinkelser, sier daglig leder Pål Herholdt i Herholdt Andersen i Tønsberg. Han sier at valutaen er utfordrende. Den norske kronen er svak og volatil.

Vågaholmen

–Vi forventer ikke noen vesentlig vekst til neste år, spesielt fordi vi ikke har kapasitet å ta unna høyere omsetning på vårt eksisterende anlegg i Vågaholmen, men tror markedet vil holde seg på ca. samme nivå som i år, noe som er svært bra hos oss. Vi forventer fortsatt stor etterspørsel etter kvalitetsbåter med førerhus og cabin, for weekendturer samt kombinert mulighet for fiske. Askeladden er vårt mestselgende båtmerke i verdi, og lykkes med høy kvalitet, gode sjøegenskaper og stort utvalg i ekstrautstyr. Vi har forhåndsbestilt mange båter for neste år og satser på en ny superbra sesong. Askeladden P76 Weekend og Askeladden P79 Weekend tror vi også blir bestselger kommende år, sammen med den superpopulære fiskebåten Øien 620F, sier daglig leder Trond Hansen hos Arnulf Hansen & Co.

I likhet med Pål Herholdt ser også Arnulf Hansen valutasituasjonen som mulig trussel mot en ny god båtsesong, ettersom de fleste båter og båtutstyr kjøpes i euro og dermed blir dyrere om kronen svekkes. Han tror imidlertid ikke at valutaen vil øke noe vesentlig mer enn i år og kanskje i beste fall falle litt nærmere sommeren 2021.

–Vi budsjetterer ikke med salgsvekst for 2021, men forventer at salget vil holde seg stabilt sammenlignet med rekordåret 2020, samt at trenden med mer salg av daycruisere og bowridere holder frem, sier daglig leder Rune Westad i Ferd Båt.

Powered by Labrador CMS