Fra testarkivet:

FRA ARKIVET: Nidelv 725 Sport ble testet i Praktisk Båtliv 6 2001.
FRA ARKIVET: Nidelv 725 Sport ble testet i Praktisk Båtliv 6 2001.

Nidelv 725 Sport: Heftig og moderne

Nidelv 725 Sport er ganske enkelt en herlig fartsbåt. Selv om den ikke avviker så veldig mye fra 690'en, har den attributter og egenskaper som befester Nidelv Båtbyggeris stilling som habil utvikler av hurtiggående weekendere.

Publisert

Artikkelen er åpen for alle fram til tirsdag 29. desember

Denne artikkelen er hentet i sin helhet fra Praktisk Båtliv, nummer 6 2001. Du finner hundrevis av båttester i regi av Båtmagasinet og Båtliv i arkivet, som abonnenter har tilgang til.

Praktisk Båtliv 6 2001.
Praktisk Båtliv 6 2001.

Nidelv er et begrep innen tursnekker, med Nidelv 24 som en av Norges mest solgte fritidsbåter, men verftet har de senere år også fått et solid grep på sportsbåtmarkedet. Vi testet Nidelvs nyeste, modell 725, i vakkert maivær i vakker Grimstadskjærgård, og kunne ganske raskt slå fast at båten stemte med forventningene. Vi var så heldige å få sammenligne nykomlingen med to Nidelv 690'ere, den ene med bensinmotor, den andre med dieselmotor, noe som ga oss et godt bilde av nybåtens fordeler og ulemper.

Myk gange

Det skiller bare 15 cm på lengden og 3 cm på bredden mellom de to båtmodellene, men til tross for denne likheten kunne vi merke at 725'en var bedre i grov sjø enn 690. Den gikk også mer «på skinner», og bølgeslagene var mer dempet. Ikke all verdens forskjell, men tydelig nok. Vi presset båten lett opp i 38 knop, og ikke på noe tidspunkt følte vi at båten overtok styringen. Vi hadde full kontroll hele tiden og kunne forsere forholdsvis krappe bølger i stor fart. Krengning under de bråeste svingmanøvrene er riktignok litt kraftige, men svingene er på ingen måte utrygge eller direkte ubehagelige. I langsom fart trekker båten naturlig nok litt sjø etter seg og er også middels retningsstabil som vanlig er for planende båter.

Bryterlogikk

FØRERPLASS: Oversiktlig.
FØRERPLASS: Oversiktlig.

Prøvebåten var utstyrt med en Volvo Penta KAD44 diesel på 248 hk. Den elektroniske gassregulatoren reagerte presist med lite kraftbruk, mens panelets visere og brytere er oversiktlig plassert. Dog mangler selve oppbygningen litt logikk, for når for eksempel bryteren til hornet står ved siden av lysbryteren, så er det, ifølge Murphy's lov, hornet og ikke lysbryteren som blir aktivert når du kommer ombord i mørke etter festen på land (når alle sover). Man sitter godt i pilot- og copilotsetet, og det er et fint rom under rattet til å legge småting i. Men brannslukkingsapparatet nede bak stolen er ingen god plassering ettersom det er vanskelig å få tak i. Det er heller ikke enkelt å få løsnet apparatet fra stroppene. Håndtaket ved copilotsetet er derimot nesten for en liten genistrek å regne. Den tar liten plass, har verdens tryggeste avrunding og står i stil med resten av båtens bøyler og hendler.

Stort kalesjerom

Motorrommet er meget ryddig og har god arbeidsplass på babord side. Lokket er gassdempet og lett å løfte opp. Bak dette lokket, som for øvrig danner aktre sittebenk når det er nedslått, ligger lokket som skjuler kalesjen. Rommet her er herlig stort, og det er ingen sak å dytte hele kalesjen nedi, til sammen-ligning med 690'ens (og mange andre båters) heller trange kalesjerom.

Derimot er det mer plundrete å sette opp kalesjen på 725'en -hovedsakelig på grunn av den litt for trange åpningen mellom bøylene rundt vindskjermen (der vindskjermbøylen festes) og båtens manglende skandekk (som vanskeliggjør litt av kneppingen ute i bordet). Til gjengjeld vinner båten mye på utnyttbar bredde innvendig uten skandekk. Det er en fin kjøleboks under babord benk bak copilotsetet - på motsatt side godt med stueplass. Dørkplatene ligger over de store tankene og er lette å løfte opp. Et cock-pitbord får plass mellom U-sofaen akter, mens de to stolene kan svinges rundt. Da får man et godt spisested med plass til mange personer.

Trivelig forlugar

PRAKTISK: Vindskjermen kan åpnes-
PRAKTISK: Vindskjermen kan åpnes-

Forpiggen virker påkostet med et eksklusivt preg over tak og vegger. Kvalitetsarbeidet er ellers gjennomført alle steder, og to personer ligger godt her inne. Lengden på køyene er hhv 2,20 meter og 1,90 meter, men det er best å bruke midtstykket mellom benkene på grunn av deres forholdsvis beskjedne bredde på 50 cm. Takhøyden på 1,43 meter er imidlertid ok. Hyller langs veggene, stueplass under benkene, fire innfelte lys i taket og speil i endeveggen, gir rom for både bagasje og positive tanker. Toalettet er naturlig nok lite og trangt i en slik båttype, men det fungerer, og alle hjørner og kanter er fint avrundet. Takhøyden er bare 1,32 m, som så vidt gir sittehøyde på toalettet. Det meste av interiøret er støpt i ett stykke og er derfor lett å holde rent. Ellers finnes det her både speil, toalettrullholder, vindu og to skap.

Kan anbefales

Nidelv 725 er en fin båt å se til og virker mer moderne enn modell 690. Den store skyvedøren mellom cockpiten og forpiggen går på ruller, noe som er en forbedring i forhold til 690'ens glideskinner. Derimot stusser vi litt over bøylene som ligger som en forlengelse av vindskjermen. De er gode å holde i, men tåler neppe å bli tråkket på, noe som lett kan skje om man ligger lagelig til for det ved en høy kai. Minuspoeng må også deles ut til noen smådetaljer på badeplattformen.

Lukelokket på babord side har utsparing for fingrene på feil side - på den siden man ikke står, mens begge lukene er utstyrt med springfjærer. Slike fjærer fungerer utmerket når man åpner lukene, men krever to hender når de skal lukkes, hvilket ikke er spesielt heldig når man samtidig skal balansere på en liten, bevegelig plattform. Bortsett fra nevnte småting (som kan forbedres) holder det meste mål, og konklusjonen er at Nidelv 725 er noe av det beste vi har kjørt på sjøen av denne type båt.

TESTET I PRAKTISK BÅTLIV 2001: Dyp dreggluke og stort mtororrom.
TESTET I PRAKTISK BÅTLIV 2001: Dyp dreggluke og stort mtororrom.

Den kan derfor varmt anbefales selv om prisen er relativt høy. Men stor motor og bra kvalitet koster, og dessuten er standard-utrustningen rimelig god med blant annet karbon tiltratt, teak badeplattform og utedusj.

Powered by Labrador CMS