Are Wiig trygt i havn i Afrika

Den norske soloseileren ble tatt i mot på brygga av NRK og en øl i Cape Town søndag kveld.

Publisert Sist oppdatert
FORNØYD: Are Wiig ble mottat av Steven Bentley  som koordinerer redningsarbeidet. De har fulgt med på Wiig, som aldri sendte ut nødmeling.
FORNØYD: Are Wiig ble mottat av Steven Bentley som koordinerer redningsarbeidet. De har fulgt med på Wiig, som aldri sendte ut nødmeling.

Den norske deltageren i Golden Globe Race, Are Wiig ankom Cape Town kl 23.06 søndag 2. september, etter å ha seilt over 400 nautiske mil med nødrigg. Han ankom havnen uten assistanse for motor. Are Wiig ble slått rundt av en bølge 27. august.

LES: Gikk rundt og mistet masten

Ikke langt fra land

– Vi visste at det var en mulighet for at det skulle skje, men som Are sa over satelitttelefonen noen dager etter hendelsen: En tror jo ikke at det skal skje med en selv. Bare kanskje med noen andre. Men slik er dessverre Sørishavet, og sjansene blir ikke mindre for ulykker som denne – og verre – når de må seile rundt Antarktisk på vinteren. 

Men når uhellet først var ute så var stedet det skjedde på det best mulige. Hadde han gått rundt et stykke øst for Cape Town hadde sannsynligvis hans eneste mulighet vært å fortsette gjennom stormer og nesten aldri stille i 3-4000 nautiske mil til. Det er 4500 nautiske mil fra Cape Town til Australia, uttaler Are Wiig til sin kontaktmann, Jon Amtrup. 

Godt forberedt

– Jeg er meget fornøyd med nødriggsystemet, og var fornøyd med at løsningen var bygget og testet ut før avreise, forteller Are Wiig til regattaarrangøren. Wiig bygget nødriggen av to spinnakerbommer. Bommene ble festet i bøyler som var montert for slike situasjoner. Wiig hadde drivstoff til bare 20 timers motorkjøring, fordi mesteparten av dieselen var blitt forurenset. 

SPREKKER: Det er store skader i overbygget, rundt ventilen (Vinduet).
SPREKKER: Det er store skader i overbygget, rundt ventilen (Vinduet).

LES: Større skader på båten en antatt

Som et fall mot betong

Det var en svært skadet båt som ankom havnen.

– Jeg har en skade på styrbord side som går gjennom hele båten. Dekket har skader, og det ene vinduet i overbygget har falt ut. Jeg har sett slike skader før, men det er når båter på land har falt over på betongen, forteller Wiig.

Da skaden skjedde stod Are Wiig i nedgangsluka klar for å reparere selvstyreren. Båten ble plutselig løftet opp av en bølge, som båten så falt ned fra. Masten brakk da på minst to steder.

Selvstyreren har en brytepinne, og den var brukket. Da hendelsen skjedde var det andre gang i løpet av to dager at dette hadde skjedd.

Heldigvis gikk det bedre med Are Wiig enn med den solide svenskbyggete seilbåten. Litt blod, noen blåmerker og vondt i hodet en dag eller to var alt. 

Se video av Are Wiig vise frem båten før avreise fra Norge

FESTEPUNKT: To spinnakerbommer ble festet på hver side av båten, for å danne en nødrigg.
FESTEPUNKT: To spinnakerbommer ble festet på hver side av båten, for å danne en nødrigg.