Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Impellerbytte på Tohatsu

Også motorer uten mange timers gange kan brått kreve inngående stell. Det opplevde vi med en nesten ubrukt 30-hester.

Publisert

For to sesonger siden ble en Tohatsu 30 kjøpt som erstatning for Askeladdens blårøykpumpende totakter. Motoren hadde kun kjørt noen få timer, men var for tung for selgerens minispeedbåt, og tilbragte deretter noen år i en garasje. Motoren er blitt jevnlig brukt i halvannet år, men under en fisketur på tampen av vinteren serverte den en temperaturalarm kort tid etter oppstart. Alarmen forsvant, men slikt bør sjekkes. Ifølge forhandler er det et problem med «overliggere» og motorer som har vært lagret lenge at impelleren svikter selv alt ellers ser normalt ut. Uansett skulle båten på land for vårpuss, motorservice og impellerbytte.

Populær motorfamilie

Tohatsus 30-hester kom på markedet for vel ti år siden. Den tresylindrede firetakteren er sammen med søstermotorene på 25-30 hk fra Mercury blitt populære takket være bra priser og lavt forbruk. Motorene er lettstartede med elektronisk innsprøytning, og prisverdig nok er startsnoren beholdt. Dette var et viktig argument da motoren ble kjøpt.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 949 kroner per år

Bestill her