Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Annerledes i aluminium

Bare ett år etter at nederlandske Tenderline begynte å bygge aluminiumsbåter stiller de både med RIB og tender i lettmetall.

Publisert

DÜSSELDORF: Aluminiumsbåter har vel ofte vært litt traust, rettet mot de som bruker sjøen til mer en rekerasjon under blå himmel.

 – Denne var annerledes, utbryter vi, tre båtjournalister som tar en rundte på Boot Düsseldorf.

– Annerledes? Helt korrekt, det var en annerledes båt vi ønsket å bygge, sier forhandleren, som tydelig har forstått hva de norske journalistene snakker seg i mellom. Og ja, båtene er veldig annerledes. Den første båten vi la merke til var en Tender i aluminium. Bygget i fire millimeter tykke aluminiumsplater. En enda litt solidere variant er RIB-en. Den er bygd i fem millimeter tykk aluminium. De andre båtene skal også produseres i fem millimeter tykk aluminium.

RIB med lettmetall og motorstyerke

Selv om båtene er annerledes skal de ikke stå tilbake for kvalitet og funksjonalitet, ifølge produsenten. Vi får opplyst at den minste båten på deres stand veier bare 750 kilo, med motor. Med en Mercury med 90 hestekrefter på hekken skal den være god for 37 knop.

Den litt større Tenderen, en Youngster XL, har innenbordsmotor, og har samme hastighet som lillebroren. Kanskje en av de mest spennende båten, for norske forhold og brukere, er RIB-en. Her skal det være hentet det beste, både fra RIB og aluminium. Den har en Mercury Verado på 350 hestekrefter på hekken, og skal være god for 53 knop.

Badeplattform rundt motoren

Vi tar en liten rundte om bord i alle båtene, og legger merke til at det er godt med stueplass. Dype rom, der man kan stue bort det meste. Men noe av det man virkelig legger merke til er badeplattformen. I alle modellene er det noe vi kan kalle en omkranset badeplattform. Du kan faktisk gå rundt motoren på badeplattformen.  Motoren kan ikke tiltes helt opp, men produsenten opplyser at de vil lage en løsning på de fremtidige modellene, der man enkelt vipper opp badeplattformen akter for motoren, når den skal tiltes.

Tenderline har ennå ingen norske forhandlere, men er på utkikk, og uansett har de allerede rettet blikket mot Norge, der de mener det burde være et godt marked for deres båter. Og uansett, om de har fått norske forhandlere eller ikke, håper produsenten at at de kan stille med et par av båtene til Båter i Sjøen i Sandvika til høsten.

Film: Tenderline Youngster XL

Film: Tenderline RIB: