Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Prøvekjørt: Kaasbøll og Kværnø

Aluminiums-kongene på Hitra

Påstanden er velkjent: «Det bygges nesten ikke båter i Norge i dag!» Men påstanden er feil. Vel har de fleste norske stor-produsentene enten stengt dørene eller flyttet til utlandet, men det finnes ennå fabrikker som går for fullt. Velkommen til Hitra!

Publisert Sist oppdatert

I denne store øykommunen sør for innseilingen til Trondheimsfjorden lever de 4500 innbyggerne godt av havbruk i gigantformat, supplert av litt fiske og mye turisme. Her er det også mekanisk industri, og her ble i sin tid Norges største vindkraftpark bygget. I innlandet er det mye hjort, i havet er det enda mer fisk og skalldyr, og i rasjonelle verkstedshaller på store industriområder bygges det båter. Mange båter!

Tre merker dominerer i dag Hitras småbåtsektor: Dolmøy, Kaasbøll og Kværnø. Dolmøy har hatt fin suksess med sine robuste, stødige tur- og fiskebåter, og er en egen omtale verd. Men dette er polskproduserte plastbåter som kun klargjøres i Norge.

I denne omgang vil vi derfor se nærmere på Kaasbøll og Kværnø, og da snakker vi om aluminium: tøffe, sjøsterke, robuste, solide aluminiumsbåter, utviklet og testet på den værharde, grunne kysten i øyriket. For vel er Hitra, Smøla og Frøya et paradis for fritidsfiskere, men dette er også farlige farvann. Fisketuristene skal helst returnere i god behold, mens yrkesskippere vet å holde seg unna tvilsomme konstruksjoner. Den som skal selge godt i dette miljøet, må bygge båter som holder mål.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 949 kroner per år

Bestill her