Deilig daycruiser fra Finland

Finske Yamarin har hatt stor suksess i Norge med sine båter. Daycruiserne utgjør volumet, og 63 DC er den store nyheten for 2012. Sjøegenskapene er som vanlig knallgode, resten godt gjennomført.

Publisert Sist oppdatert

Av Atle Knutsen

Yamarin 63 DC er en daycruiserversjon som bygger på det allerede velprøvde 63 BR-skroget. Båten plasserer seg

TRYGG TRAPP: Trinnene ved siden av førerkonsollen er blant klassens beste. Alle funksjoner er vellykket integrert rundt døreren.

mellom 64 DC og 59 DC. Med et smalere skrog enn 64 DC egner den seg godt for trailing, men fremfor alt får man full uttelling for noe mindre bredde i form av særdeles gode sjøegenskaper.


Liten og nett

Den nette daycruiseren har en dyp og velbeskyttet uteplass bak en solid vindskjerm fra norske Ertec. Lengst akter er det en L-sofa med stigtrinn ut til motorbrønnen på styrbord side. Rundt sofaryggen går en komfortabel ryggpute som fortsetter forover på styrbord side, antakelig mest av designhensyn.

En positiv detalj med lukene i L-benken er at de holdes oppe av gassløftere når de åpnes, og man trenger ikke fjerne putene for å åpne lukene. Bak sofaryggen er det en kalesjegarasje med et letthåndtert kalesje- og bøylesystem.

Lukekonstruksjonen gir meget god adkomst til det aktre stuverommet, hvor det er mye oppbevaringsplass og god adkomst til batteriet som er montert i en kasse med hovedstrømbryter og sikringer lett tilgjengelig. Her har man også umiddelbar tilgang til manuell lensepumpe og stengekran til selvdreneringen, forskriftmessig sikret med doble slangeklemmer.
Uteplassen er forsynt med 12 volt uttak slik at man har mulighet til å montere en kjøleboks her.

Fører- og passasjerstol kan vendes slik at man før en sosial løsning sammen med de som sitter i sofaen.
Som på alle sine modeller, har Yamarin laget en meget praktisk motorbrønn som også fungerer som badeplattform. Store dreggkasser er integrert på hver side mot akterspeilet, og det er gode dekksflater på hver side av motoren.
Via en pleksiluke på babord side har man adkomst til en enkel lugar under fordekket. Her er en heldekkende madrass med god soveplass til to personer. Alternativt, og i det daglige, vil lugaren være et ypperlig, stort stuverom. Lugaren har to koøyer som kan åpnes for lufting, men ingen dekksluke.


STUVEPLASS I BENKENE: Den store akterluka gir meget bra adkomst til stuverommet akter. Alle lukene holdes oppe av gassløftere.

Super med 115 hk

En løsning som skiller Yamarin 63 DC fra flere av sine konkurrenter, er prioriteringen av en skikkelig trapp med dype trinn opp på fordekket. Den forholdsvis høye pulpiten er god å ha når man skal om bord fra en brygge eller fra fjellet.
Et gjennomgående trekk ved alle Yamarins modeller er en velorganisert førerposisjon med full integrering av instrumenter og Garmin kartplotter. I 63 DC er førerergonomien meget bra. Både fører- og passasjersiden er utstyrt med vindusvisker.

Herlig skrog

Yamarin 63 DC har et herlig skrog. Med en 115 hk Yamaha som satt på testbåten, oppnådde vi en toppfart på 36 knop med to mann om bord. Med 150-hesteren på hekken bør man kunne nå gode 45 knop, om man ønsker det. Uansett hva man gjør, oppfører testbåten seg eksemplarisk. Det stumme skroget farer bemerkelsesverdig mykt over typisk sommerskvalp, og er ytterst presis. Den responderer sindig på trim, og tillater uten antydning til chine-walk(sidelengs vipping) maks trim med en 115 hk. Skroget til 63 DC hører til det ypperste i sin klasse.

FAKTA YAMARIN 63 DC

CE-kategori:

C

Produksjonsland:

Finland

Lengde i meter:

6,25

Bredde i meter:

2,30

Dyptgående i meter

: 0,44

V-bunn i grader:

21

Vekt tørr båt i kg:

900

Drivstoff i liter:

107

Max antall personer:

6

Motoreffekt fra-til i hk:

115-150

Motor testbåt:

Yamaha F115
-Sylindervolum 1.741 ccm
-Antall sylindre 4
-Effekt i hk (kW) 115 (84,6)

Toppfart i test i knop:

36

Pris fra i kroner:

351.409,-

Info:

www.yamahamotor.no

(03.05.2012)