Viksund trengte politieskorte

Viksund-verftet trengte politieskorte da skrog og innredningsformer til nye Viksund 390 St.Cruz skulle fraktes fra Bergen sentrum til Askøy.

Publisert Sist oppdatert

Av Lars Kristian Larsen

Først ble skroget fraktet 45 mil fra sør til nord i England. Der ble det lastet om bord i et frakteskip i Grimsby. Derfra gikk turen til Bergen. Trange vestlandsveier ut til Askøy gjorde at den siste etappen ble like krevende som de lengre førsteetappene.

-På veien utover fra Bergen måtte man stenge både tunneler og Askøybroen for å komme frem. To følgebiler og politiekorte måtte til, skriver Martin Viksund i en pressemelding.

Premiere på "Båter i sjøen"

390 St.Cruz skulle opprinnelig vært klar i 2009. Ulike årsaker har ført til at bygg nr 1 og 2 ikke blir ferdige før i sommer. Planen er at båten skal premierevises under "Båter i sjøen til høsten".
Den nye Viksund 390 blir en meget romslig flybridgebåt på drøye 12 meter, og med en bredde på hele 4,20.


SLIK: Disse grovskissene viser hvordan den nye båten skal se ut.

I det ytre designet har Viksund søkt å holde på en del tradisjonelle, visuelle Viksund-kvaliteter, men de har også skjelet litt til italienske Mochi Craft, særlig da de skulle designe rutene i overbygget.

En av de mest interessante sidene ved Viksunds nyeste prosjekt, er at den vil bli tilpasset hele fire forskjellige fremdriftsvarianter. Ved hjelp av ilegg i formen, kan du modifisere skroget og tilpasset det både singel strak aksel, pod-drev (Zeus og IPS), dobbel akselmontasje og dobbel drevinstallasjon. Båten vil bli tilbudt både tre forskjellige motormerker: Cummins, Volvo Penta og Yanmar. Den første båten blir utstyrt med pod-drev.

Tekniske data - Viksund 390 St Cruz

Lengde i meter:

12,10

Bredde i meter:

4,20

Vekt i tonn:

Ca 12.000 

Motorstyrke i hk:

Fra ca 400 til 700 

CE-katergori:

B

Opplysninger: www.viksund.no
 

(07.03.2011)