Snekke med fartspotensial

Etter noen tiår med cabincruisere som primærsatsningsområde er Viksund nå tilbake også som snekkeleverandør.

Publisert Sist oppdatert

Pressemelding fra Viksund:

På sekstitallet var Viksund med på å revolusjonere norsk båtindustri, først med den smått legendariske «Sabbcruiseren» - som på 70-tallet ble avløst av en rekke velbygde og sjøsikre snekker.  Disse hadde skroglengde i centimeter som modellbetegnelse, fulgt av typenavn som Columbi, Goldfish, Frontier og Combi.

Viksund er i dag blant Norges største og ledende leverandører av lukkede flybridgebåter. I tillegg leverer verftet småbåter produsert av søsterbedriften Viksund Asia på Sri Lanka. Det er derfor med stolthet vi nå kan lansere at også produksjonen av snekkene som gjorde Viksund til et internasjonalt merkenavn gjennoptas!

En hurtigående snekke i mange varianter

Den nye enda ikke navngitte linjen av snekker vil komme i en rekke ulike varianter. Først ute er "Skjærgårds-snekken" uten hus, men med styrekonsoll akterut. I løpet av inneværende år vil man lansere flere varianter av denne båten - og i neste omgang er det "pilothouse-snekken", med et lite styrehus i front som står for tur. Senere kommer
weekend versjon med gode bomuligheter, og den klassiske "Sørlands-snekken" med vindskjerm.

Noe av det som gjør den nye båten nokså spesiell er at den er bygget for fartsområde helt opp til 30 knop pluss, og motorstørrelser helt opp til 250 hester. Med standardmotor på 18hk vil båten yte 10-12 knop, mens med en motor på omlag 70 hester vil båten ha en fin marsjfart på 15 knop, og toppfart på rundt 20 nautiske mil i timen. Båten vil også etter hvert kunne leveres som hybrid versjon med elektromotor.

Den nye båten er konstruert av Geir Arnestad, kjent som en av Norges fremste konstruktører, sammen med Tor Oftebro i Mandal Treinnredning. Den nye snekkelinjen skal produseres i Mandal for Viksund av Mandal Treinnredning.


(09.02.2011)