Skjerpede RIB-regler

Regjeringen har innført nye sikkerhetsregler for passasjerer ombord i RIB-båter. (25.11.09)

Publisert Sist oppdatert

Av Therese Vågen

– De nye reglene er viktige for opplevelsesbedriftene langs hele kysten. Målet har vært å lage regler som øker sikkerheten samtidig som det fortsatt skal være mulig å utvikle reiselivet på en god måte, sier nærings- og handelsminister Trond Giske.

RIB-båter er hyppig brukt til å frakte turister langs kysten, men har ikke vært omfattet av noesikkerhetsregelverk så lenge båtene har hatt tolv passasjerer eller færre.
– Dette blir det nå en endring på. Å ferdes i høy hastighet i åpen båt til sjøs er forbundet med risiko.Gjennom det nye regelverket bedrer vi passasjerenes sikkerhet, sier Giske.

De nye forskriftene inneholder en rekke krav til eiere av RIB-båter, blant annet kreves det etablering av et sikkerhetssystem som inkluderer opplæring, bemanning og registrering av uønskede hendelser, vedlikehold og øvelser. I tillegg blir det krav til årlig egenkontroll, obligatorisk sikkerhetsorientering til passasjerene før avgang, krav til radiokommunikasjonstustyr og redningsflåte med kapasitet til alle om bord. I tillegg inneholder forskriftene enkelte tilleggskrav til båten som går over 20 knop, men som ikke har overbygg beskytter passasjerene mot vær og vind. Disse båtene kan for eksempel kun brukes i dagslys.

Det blir ikke utstedt sertifikat til hver båt, men Sjøfartsdirektoratet vil utføre uanmeldte tilsyn for å kontrollere om sikkerhetssystem er etablert og om mannskapet har nødvendige personlige sertifikater. 
– Hensikten er at næringen skal utvikle en god og systematisk sikkerhetskultur. Dette er viktig for å styrke sjøsikkerheten, sier Giske.

Den nye forskriften er fastsatt av Sjøfartsdirektoratet, og omfatter fartøy med inntil 12 passasjerer. Reglene trer i kraft 1. januar 2011 slik at næringen får tid til å innrette seg. Sjøfartsdirektoratet arbeider med å innføre forskriften på Svalbard.