Tester AIS på satelitt

Norsk Romsenter har i samarbeid med Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) utviklet en AIS-satellitt som skal skytes opp fra India høsten 2009. Med det vil Kystverket få satellittbasert informasjon om skipstrafikken i nordområdene hvert 90. minutt. (10.06.09)

Publisert Sist oppdatert

Av Therese Vågen

Alle fartøy over 300 bruttotonn og større fartøy i internasjonal fart er i dag pålagt å ha det automatiske identifikasjonssystemet AIS ombord. Systemet fungerer som et antikollisjonsverktøy for skip og benyttes i trafikkovervåkingen på land, men også flere og flere fritidsbåter har tatt i bruk teknologien for å motta informasjon om møtende fartøys posisjon, fart, kurs og last.

Bedre AIS-dekning

Signalene har idag en begrenset rekkevidde på rundt 40 nautiske mil. Satelittbasert AIS vil derimot utvide oversikten over maritim aktivitet i nordområdene, og fungere som et supplement til dagens landbaserte AIS nettverk som består av Kystverkets 39 basestasjoner som registrerer automatisk informasjon fra skip med AIS-sendere ombord. I tillegg mottar Kystverket data fra AIS basestasjoner lokalisert ved flere offshoreinstallasjoner i Nordsjøen.

Brukervennlig

Etter oppskytingen vil det i følge Kystverket ta opptil seks måneder før den tekniske testingen er gjennomført og satellitten kan sende stabil AIS-informasjon. Samtidig jobbes det med å utvikle en webbasert dataapplikasjon som skal gjøre den satellittbaserte AIS-informasjonen lesbar og brukervennlig.

Det satellittbaserte AIS prosjektet har et budsjett på 28 millioner kroner. 

AIS er et automatisk identifikasjonssystem som er innført av FNs sjøfartsorganisasjon IMO for å øke sikkerheten for skip og miljø, samt forbedre trafikkovervåking og sjøtrafikktjenester. AIS systemet registrerer detaljert og dynamisk informasjon om skipsbevegelser opptil 30-40 nautiske mil som viser blant annet skipets posisjon, kurs, fart, identitet, og destinasjon.

Fartøy som ikke er underlagt bærekrav kan også utstyres med klasse A AIS-transponder om eier/reder finner dette hensiktsmessig. Slike fartøy kan også utstyres med klasse B AIS-transponder, som er beregnet på mindre fartøy og lystfartøy.

(Kilde: Kystverket)