Sint luksus-RIB

Vi har prøvekjørt Sillinger 765 Silverline, som er en av markedets råeste landstedbåter. Det franske RIB-merket ble introdusert i Norge i fjor høst. Prisene er saftige, men det er kvaliteten også.

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Frankrike har en omfattende RIB-produksjon, og Zodiac-navnet er i mange deler av verden blitt synonymt med båttypen. Sillinger har vært et ukjent merke her i landet, men vakte oppsikt da det ble lansert under Båter i sjøen i fjor høst. Byggekvaliteten og sjøegenskapene er i toppsjiktet.

Ekstremt velbygd

Vi har gjort oss opp et førsteinntrykk av modellen 765 Silverline med en 300 hk Mercury Verado på hekken. Maks motorstørrelse er 2x200 hk, men 300-hesteren driver ekvipasjen lett opp i 48 knop – noe som burde være tilstrekkelig for de fleste. Båten har praktisk talt ingen planingsterskel, den viser ingen antydning til chine walk selv ved toppfart, ei heller til å hugge i sving eller galoppere. Til tross for sitt fartspotensiale med en forholdvis skarp V-bunn, har den et sjeldent harmonisk skrog.


SJESELONGER: Vår testbåt hadde to liggebenker akter, men interiøret kan i stor grad tilpasses kundens ønsker. Den kraftige badeplattformen skiller båten fra de fleste konkurrende RIBer.

Sillinger 765 Silverline er en tanks av en RIB. Til tross for en bimini-topp og targabøyle på testbåten (utført i svært kraftig, rustfritt stål), er konstruksjonen helt død og stum, uten slamring eller ulyder av noe slag. Pongtongen er laget av høykvalitets hypalon-neoprene med seks kammere.
Produsenten tilbyr mange spesialløsninger, og båtene kan i stor grad tilpasses kundens ønsker. På grunn av den gigantiske kvaliteten er båtene også temmelig kostbare, men sortimentet omfatter båter helt ned i snaut fire meter – like fullt med en ganske høy kilopris.

Tøff og praktisk

Vår testversjon var en ren fritidsbåtutgave med langsgående benker forut samt sjeselonger på hver side akter. Det er rikelig med stuverom i alle benkene, samt i den kraftige konsollen. Her er det et sadelsete med store stuverom i. Dørken er flush i hele båten slik at man enkelt beveger seg fra for til akter, også forbi konsollen. Sadelsetet fungerer bra når man står og kjører, hvilket man normalt sett gjør i en slik båt. Vi kunne imidlertid tenkt oss litt mer beinplass ved konsollen, samt at kartplottern fikk en bedre vinkel.

Ved aktiv kjøring har båten fire fornuftige sitteplasser, to på sjeselongene og to ved konsollen. I tillegg er det sitteplasser uten ryggstøtte, men med kraftige håndrekker, på de to benkene forut.
Sillinger 765 har en rekke tøffe detaljer som kraftige livliner på pongtongene, årer, god avskjerming av lanternene og meget solide fortøyningsbeslag. Prikken over i’en er badeplattformen som også tjener som brakett for utenbordsmotoren. Dette er en fullverdig badeplattform, men gjør også båten egnet som dykkerbåt.

FAKTA SILLINGER 765 SILVERLINE

CE-kategori:

C

Produksjonsland:

DOBBELTSETE:

Ved førerkonsollen er det et sadelsete for to. Komforten er bra, men vi kunne ønsket oss en litt annen vinkling på kartplotteren. Den fargede vindskjermen er ikke ideell ved kjøring i mørket og burde hatt klart glass.

Frankrike

Lengde i meter:

7,65

Bredde i meter:

3,04

Dyptgående i meter:

1,0

V-bunn i grader:

22

Vekt tørr båt i kg:

860 + motor

Drivstoff i liter:

195

Max antall personer:

22

Motoreffekt fra-til i hk:

225 - 2x200

Motor testbåt:

Mercury Verado
- Sylindervolum 2598 ccm
- Antall sylindre 6
- Effekt i hk (kw) 300 (221)

Toppfart i test i knop:

48

Pris fra i kroner:

910.000

Pris testbåt i kroner:

1.330 000

Opplysninger:

www.trn.no