Perfeksjonert Targa

Etter fjorten års produksjon, fikk Targa 31 sin etterfølger. I Targa 32 har det som er bra blitt perfeksjonert til noe enda bedre. Og sjøegenskapene er bedre ivaretatt enn noen gang.

Publisert Sist oppdatert

Av Atle Knutsen

Targa 30/31 ble lansert i 1997, og relansert som Targa 31 i 2002. Den gamle traveren har vært en av finske Botnia Marins bestselgere både til kommersielle kunder og til privatpersoner. Vi testet Targa 31 i Båtmagasinet nr 4/2004 og konkluderte med at den var et gjennomsolid produkt. Med erfaringene fra 31-foteren i bakhodet har Botnia Marin utviklet en helt ny båt og perfeksjonert konseptet ytterligere.

Mer plass

Skroget på Targa 32 er både bredere og høyere enn 31-skroget. Dermed har den fått bedre plass under dekk, men også noen cm bredere og lengre overbygg. Salongen er noe romsligere, men planløsningen er tro mot Targa-konseptet. Bordet hentes ned fra sin plassering oppunder taket ved behov, og adkomsten ut via sidedørene er den samme gode. Det samme gjelder bevegelsesmulighetene fra lugaren forut til lugaren akterut. Men det er spesielt under dekk at vi merker forandringen fra 31-foteren. I lugaren under fordekket er det nå full ståhøyde og en meget romslig U-køye med god plass mellom køye og dekk. Her er også en del skapplass. Akterlugaren er også romsligere, fremfor alt er hovedkøya på babord side nå fullt på høyde med den man finner i større Targa-modeller. Også stikkøya bak trappen på styrbord side er beholdt. Toalettrommet i akterkant av akterlugaren er vesentlig forbedret og er blitt et fullverdig toalettrom med dusjmulighet, og man har fått et fast toalett i stedet for det uttrekkbare.

Sjeldent bra skrog

Vi prøvekjørte en av de aller første Targa 32 med dobbelinstallasjon. Båten vil antakelig være mest aktuell i Norge med den nye Volvo Penta D6-400 i singelinstallasjon, men det er ikke til å stikke under en stol at det tilfører båten en ekstra dimensjon med to motorer. I testbåten satt det to Volvo Penta D4-260, som er en fornuftig konfigurasjon dersom man ønsker to motorer. Toppfarten ligger da på ca 36 knop, med en behagelig marsjfart rundt 30. Det lettdrevne skroget smyger seg opp i plan helt uten planingsterskel, noe som gir et suverent bredt fartsregister. Her går man like uanstrengt i 13 som i 18 og 30 knop, hvilket gir maksimal mulighet til å tilpasse farten under forskjellige værforhold.
Båten oppfører seg som et lokomitiv og blir elegant og sikkert med på enhver manøver, og legger seg sindig over i de skarpeste svingene uten det minste tegn til å hugge. Skroget har perfekt balanse mellom bæring i for- og akterskip. Kort og godt noe av det aller ypperste vi har kjørt.

FAKTA: TARGA 32

CE-kategori:

B

Produksjonsland:

Finland

Lengde i meter:

10,78

Bredde i meter:

3,37

Dyptgående i meter:

1,10

V-bunn i grader:

Ikke oppgitt

Vekt tørr båt i kg:

6.300

Drivstoff i liter:

800

Max antall personer:

10

Motoreffekt fra-til i hk

: 370-740

Motor testbåt:

2xVolvo Penta D4-260
- Sylindervolum 3.700 ccm
- Antall sylindre 4
- Effekt i hk (kw) 260 (191)

Toppfart i test i knop:

36

Pris fra i kroner:

2,372,000

Pris testbåt i kroner

: 3,250,00

Opplysninger:

www.trn.no

 

(04.01.2012) Publisert i BM 11/2011.