Vaagen med ny hardtopp

Vaagen båtbyggeri på Aukra er i disse dager i gang med en ny hardtoppversjon av sin modell Vaagen 40 med flybridge. (08.10.2008)

Publisert Sist oppdatert

Av Therese Vågen

Den første versjonen av båten ble lansert i 2001, og var faktisk en hardtoppbåt. Siden har produsenten fått mange spørsmål om det ville komme en ny versjon av Vaagen 40 HT.

Mer høyde

Designet på den nye båten skal i følge produsent være klassisk og tidløst, og skissene viser at de rene linjene fra flybridgemodellen er beholdt. Andre viktige faktorer på den nye hardtoppbåten skal også være komfort, sikkerhet og sjøegenskaper.
- Det blir to store skyveluker i taket og en ny mast. Innredningen blir den samme med fokus på komfort og trivsel om bord både under fart og i havn. Vi får noe mer høyde inne i taket med hardtopp, og får da plass til overskap over byssa, forteller Jan Knutsen fra Vaagen båtbyggeri.

- Romslig

I tillegg til smarte løsninger som TV og kjøkkenvifte som får plass skjult i taket, blir undertaket på uteplassen til et skap som åpner seg nedover med plass til redningsvester og annet utstyr.
Der det tidligere var trappa opp til flybridgen, er det nå funnet rom til et tørkeskap.
- I motsetning til mange båter har Vaagen 40 et skrog på over 39 fot, noe som gir store innvendige volum og gode høyder som også vil kjennetegne hardtoppmodellen.

Økonomisk

Produsenten mener også at en vektbesparelse på hardtoppen med opptil et tonn, vil gi båten enda bedre driftsøkonomi enn flybridgebåten, med et forbruk på rundt 2,2 l/m ved en hastighet på 22 knop. Romsdalingene skal også ha videreført erfaringene fra flybridgemodellen til hardtoppversjonen, slik at en skal kunne unngå hekksjø rundt 11 knop. Dette skal også innebære at hele fartsområdet kan brukes med god driftsøkonomi.

Motstrøm

Med hardtoppversjonen sikter produsentene seg inn på skyssbåtnæringen og turisme, samt andre markeder med behov for en sjøbåt med tilpassningsmuligheter i utrustning og innredning. Vaagen båtbyggeri er for tiden inne i gjeldsforhandlinger, men ser lyst på framtida med større satsning og fokus på produksjon rettet mot skyssbåtnæringa enn tidligere.
- Hittil har vi bygget en 35-foter med begrenset sertifikat for passasjerbefordring med inntil 12 passasjerer. Tre båter av flybridgemodellen Vaagen 40 er bygget med samme godkjenning. Ellers jobber vi nå med to Vaagen 40HT som skal ha passasjersertifikat. Det har hele tiden vert et mål for Vaagen å ha et marked for båten ved siden av lystbåt, som for tiden er inne i et vakuum, sier Knutsen.