Skorgenes Ona 808 - Nytt design

Førsteinntrykk: Skorgenes Ona 808 er blitt enda rundere i formene enn opprinnelsen Ona 790 fra Silver Plast. I redesignet utgave og med drev tror vi båten har lysere fremtidsutikter.

Publisert Sist oppdatert

Av: Atle Knutsen

Da Silver Plast AS på Midsund lanserte Ona 790 i 2008, vakte den oppsikt. Den var Silvers nye flaggskip, men fremfor alt ble den solgt med vannjet som eneste motoralternativ. Det var det ikke mange som var villige til å betale for, og kun noen få eksemplarer ble produsert. I 2010 innledet Silver Plast et samarbeid med Skorgenes Boats AS, som redesignet båten og forlenget skroget, og dermed gjenoppsto den som Skorgenes Ona 808 med premiere under Dra til sjøs-messen i Bergen i februar.

Flott skrog

Som forgjengeren og utgangspunktet Ona 790, er Ona 808 en styrhusbåt med hytta plassert off-center til fordel for et bredt sidedekk på styrbord side. Her har man sikker og god passasje fra for- til akterdekk, og enkel adkomst til styrhuset via en bred skyvedør. Styrhuset har fått negative frontvinduer og er blitt betydelig større, med god ståhøyde.
Vi kjørte prototypen som vil bli gjenstand for noen justeringer, men hovedkonseptet vil bli beholdt uforandret.
I det romslige styrhuset sitter føreren i senterlinjen og kjører. Førermiljøet er meget tiltalende, med mattgrå, oversiktlig konsoll. Vår eneste innvending er at konsollen bør plasseres rett foran føreren i siktlinjen.

For øvrig har interiøret en lett gjenkjennelig Skorgenes-stil, med runde former og mahogni. Hovedlayouten i førerhuset er nokså lik den opprinnelige, med en komfortabel benk med plass til tre personer mot akterskottet. Denne skal løftes noen cm slik at passasjerene får bedre utsyn. På babord side er det et lavere dørknivå med inngang til lugaren forut, samt en skapmodul og en utvippbar byssebenk i skottet med vask og kokeapparat. Inn under akterbenken har man montert en liten stekeovn. Man har lykkes med å få plass til mange funksjoner som man finner i større båter. Alternativet, å ikke ha en bysse i det hele tatt, er også meget aktuelt.
Så kommer man inn i en lugar forut. Det er forholdsvis enkelt å ta seg inn her. Løsningen med adskilt toalettrom fra køya skal endres og erstattes med et toalett under køya, hvilket etter vårt syn er den eneste fornuftige løsningen.
Båten har en helt marginal planingsterskel og skroget er førsteklasses. Testbåten var motorisert med en Volvo Penta D4-300 på drev, som gir mer enn nok skyv i denne båten. Den er svært kompakt bygd og har sporty og meget presise egenskaper. Men den er fortsatt litt tung, og skal i følge produsenten slankes noen kg før den settes i produksjon.

Justeringer

Dekkslayouten fungerer i grove trekk meget bra. Passasjen på styrbord side gjør det lett å bevege seg fra for til akter, og båten har et solid kryssholt rett utenfor den praktiske og påkostede sidedøren. Imidlertid savnet vi kryssholt midtskips på babord side, samt to kryssholt oppe på rekka akter.
Båten har en stor, kraftig og integrert badeplattform. Grinden som fører ut på plattformen burde vært hengslet slik at den slo innover i stedet for utover. I akterdekket er det en stor motorromsluke som frilegger hele motoren og gir god adkomst. Vi gir pluss for en meget kraftig fenderlist.

FAKTA: Skorgenes Ona 808

CE-kategori:

B

Produksjonsland:

Litauen

Lengde i meter:

8,08

Bredde i meter

: 2,85

Dyptgående i meter:

0,80

V-bunn i grader

: 22

Vekt tørr båt i kg:

3.500

Drivstoff i liter

: 330

Max antall personer

: 6

Motoreffekt fra-til i hk

: 300-370

Motor testbåt:

D4-300
- Sylindervolum Ccm
- Antall sylindre 4
- Effekt i hk (kw) ()

Toppfart i test i knop

: 35

Pris fra i kroner

: 900.000,-

Pris testbåt i kroner

: 1.100.000,-

Opplysninger

: www.skorgenes.no

(03.08.2011)