Test av Nordkapp Enduro 550

ROMSLIG: Nordkapps Enduro 550 er en romslig skjærgårdsjeep.
ROMSLIG: Nordkapps Enduro 550 er en romslig skjærgårdsjeep.

Kompakt kvalitet

Nordkapp har sjøsatt en lekker skjærgårdsjeep på 5,5 meter, full av smarte løsninger.

Publisert Sist oppdatert

Se bildeserie nederst i artikkelen..

Nordkapp har godt håndlag med det lille ekstra. Båtene er produsert i god kvalitet og representerer det beste fra norske produsenter, selv om den fysiske byggingen finner sted i Polen.

   Sist ut er en mindre skjærgårdsjeep båt, en 550 Enduro, en båt bygget over en tradisjonell lest. Likevel skiller den seg vesentlig ut fra sammenlignbare båter, både når det gjelder design og smarte løsninger. Man betaler litt mer for en Nordkapp, men følelsen av å få det lille ekstra, er absolutt til stede. Nordkapp tilhører klassen ”svært kurant”, og det reflekteres i annenhåndsmarkedet.

RYDDIG: Stor og ryddig konsoll i Nordkapp Enduro 550

Gjennomtenkt

Enduro 550 er ført i pennen av husdesigner Espen Thorup. Ikke bare har han igjen fått til et meget behagelig skrog, båten bærer preg av lekre linjer og smarte løsninger. Legg for eksempel merke til de fire geniale fenderboksene innfelt i skroget, strategisk plassert der du normalt legger fendere ut.

Legg også merke til taukassene både foran og akter. I baugen en åpen boks med lokk hvor du lett kan ta ut tauet uten å åpne lokket! Akter en smart oppbevaringsplass under trinnet ved siden av sofaen. Trinnet kan dekkes av en pute som gjør sofaen stor, puten kan vippes opp og tjene som armlener, samtidig som du har åpnet for god passasje ut på plattformen. Vi savnet imidlertid et godt gripetak for passasjene i aktersofaen. Det bør være en smal sak å få til.

Praktisk kalesje

Båten har en morsom kalesjeløsning. Nedslått befinner den seg i en garasje foran konsollen, en garasje som for øvrig også rommer solputen som forvandles salongen foran til en diger solplass. Oppslått gir kalesjen fin ly til føreren og en passasjer. Ytterligere to kan snike seg inn i det lille huset når seteryggen vippes litt frem og to og to sitter rygg mot rygg. Vi registrerte for øvrig under vår prøvetur at støynivået blir imponerende redusert under kalesjen.

   Men det er sol og sommer vi vil ha. Det er uten tøytak båten fremtrer som den perfekte dagsturbåt for den lille familie, eller for mor og far på kosetur.

Velfylt konsoll

Du sitter eller stå behagelig bak en velfylt konsoll. Føreren sitter midt i båten og en passasjer kan greit komme seg inn og ut fra sideplassen uten at føreren må reise seg. Dette er en fin løsning, for på de fleste båter med sideplassert konsoll er passasjen låst inne. Riktig plassert på styrbord side av rattet sitter kontrollboksen. Kartplotteren er plassert fint i siktlinjen rett foran skipperen. I konsollen er det gjort plass til en hendig kjøleskuff. Den er ekstrautstyr, men siden det faktisk er plass til en så praktisk innretning i en så liten båt, så ta den med.

   På denne båten kan du henge på motorer fra 75 til 130 hestekrefter. Vår testbåt var utstyrt med en Evinrude E-tec 115 hester. Helt ideelt.  Med 115 hester kan du ha med deg både folk og utstyr uten at kjøreopplevelsen påvirkes vesentlig. Alene i båten oppnår du en toppfart tett oppunder 40 knop. Sjøegenskapene er aboslutt sportslige. Båten er trygg og tåler mye juling.

   Men først og fremst er det en velutstyrt og lekker sak full av smarte løsninger.

Fakta

CE-kategori: C

Produksjonsland: Polen

Lengde (meter): 5.53

Bredde (meter): 2.20

Vekt (kg): 600

Drivstoff (liter): 100

Max. antall personer: 6

Motoreffekt fra (hk): 75.00

Motoreffekt til (hk): 130.00

Motor testbåt: Evinrude E-tec 115

- Sylindervolum: 1726

- Antall synlindre: 4

- Effekt (hk): 115.00

- Effekt (kw): 85.00

Toppfart i test (knop): 38.70

Pris testbåt (kr): 354000

Opplysninger: www.nordkapp-boats.no