Lettere motorer fra Suzuki

Japanske Suzuki har kuttet vekt og forbruk på de nye versjonene av firetakterne på 100, 115 og 140 hk.

Publisert Sist oppdatert

Av Lars Kristian Larsen

Det er ikke så mye nytt under dekselet på de nye versjonene av DF100,  DF115 og DF140, men noen oppgraderinger er gjort. Forbrenningssystemet er blitt utviklet ytterligere med Suzukis såkalte "Lean Burn"-system, som enkelt forklart går ut på at blandingsforholdet mellom luft og bensin effektiviseres i størstedelen av motorens turtallsområde. Motoren går magrere ettersom den brenner mer luft og mindre bensin. Effekten er størst i marsjfart.

Redusert drivstofforbruk

Blokka er fortsatt en 16-ventilert firesylindret toliter på alle de tre modellene. Det ulike antall hestekrefter er elektronisk styrt. Sammenligner man den nye 140-hesteren med den gamle er drivstofforbruket redusert med 14 prosent i marsjfartsområdet.

Vekta er redusert fra 186 til 179 kilo for vanlig langstammet motor. 3.6 av disse kiloene er tatt fra selve motordekselet, som nå har fått et mer aggressivt utseende. S-en kjent fra Suzukis billogo har nå fått en fremtredende plass foran på dekselet, mens nye dekaler sørger for den sportslige looken.

Motorene kommer for salg i Norge i oktober i år.
Norsk importør er Erling Sande AS i Drammen.

Tekniske data Suzuki DF140A

Effekt i hk (kw):

140(103)

Maks turtall:

5.600-6.200

Motortype

: 4-sylindret rekkemotor

Drivstoffsystem:

Elektronisk innsprøytning EFI

Generator

: 40 amp

Girutveksling:

2.59:1

Vekt:

179 kg

Opplysninger:

www.erlingsande.no