Ekstra VM-runde under båtracet i Arendal

Norwegian Grand Prix får ekstra attraksjoner i år. Det blir VM-runde for offshoreklassen 3B og nordisk mesterskap i den nye klassen Thundercat.

Publisert Sist oppdatert

 

Class 1er den gjeveste klassen i båtsporten og vil også i år få mest oppmerksomhet under NGP-festen i Arendal. Men tre ekstra konkurranser for de raske Class 3B båtene vil utvilsomt sette en ekstra spiss på den fartsfylte helgen. Omkring 20 båter fra åtte nasjoner er ventet til Arendal.

120 km/t.

3B er en internasjonal klasse med både katamaraner og v-bunnbåter. Båtene er utstyrt med 1,3 liters motorer som yter rundt 115 HK, og oppnår en hastighet på rundt 120 km/t.

VM-runden for Class 3B  starter allerede torsdag 15. juli med  en runde i åpent farvann – mellom Ryvingen, Lille Torungen og Haslatangen. Publikum får orkesterplass på Haslatangen.

Fredag og søndag går rundene i VM-banen i Galtesund og Arendal havn.

Godbit for publikum

Thundercat-mesterskapet blir en skikkelig publikums-godbit. Konkurransene skal foregår i rundbane utenfor tribunene, og det ventes over 20 båter som virkelig skaper skumsprøyt.

Thundercat racing har sin opprinnelse fra Sør-Afrika på midten av 1980 tallet. Båtene ble opprinnelig bygget som redningsbåter på strender og er utviklet til å håndtere kraftige bølger og sterk sjø. Denne form for racing er sterkt representert i Sør Afrika, Australia og New Zealand og man har etter hvert fått et stort antall båter i Europa, som f. eks. i Sverige med over 25 aktive båter. 

Thundercats er gummikatamaraner som veier ca. 75 kg, og er utstyrt med en 50 HK utenbordsmotor med styrekult. Båten når hastigheter nær 60 knop, og opp mot 3 G i svingene. Det er to personer om bord og ”passasjeren” eller co-piloten tar en svært aktiv del i det kontrollere båten i de ulike situasjoner.