Uttern D62 - Født på ny

Da amerikanske Brunswick valgte en ny kurs for Uttern, pusset de støvet av den gamle Uttern-tanken om å levere komplette båter. Resultatet lukter moderne nordisk, med et riktig bra skrog.

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Da legendariske Lars Ericsson overtok som markedssjef for svenske Uttern i Umeå på 1970-tallet, var det en av hans kongstanker at båtene skulle leveres komplette med alt du trengte for å legge ut på tur. Inkludert kompass, fendere og tauverk. Den tanken er en del av nye Utterns strategi, som har lagt gammelt design på historiens skraphaug og satser på et moderne formspråk basert på nordiske grunnverdier.

De to første modellene, en daycruiser og en bowrider, ble presentert under båtmessen i Göteborg i februar. Etter lanseringen har Uttern jobbet med å renske bort støy og justere noen løsninger. Vi har kjørt den første produksjonsmodellen av nye D62SE. Betegnelsen SE (Special Edition) referer kun til fargene.

Enkelt konsept – flott skrog

Skroget overrasker voldsomt. Det er kompakt og uten slamring, og med en marginal planingsterskel. Med en 150-hester Mercury Verado som satt på testbåten, skyter båten raskt opp i plan og har et meget komfortabelt skrog. Det er uhyre presist i svingene, uten tegn til å ta tak eller hugge. Båten er både trygg og morsom å kjøre på samme tid. Vi logget en toppfart på 37 knop, hvilket er som forventet på en slik pakke.

Uteplassen er meget enkelt disponert, hvor det er lagt stor vekt på en U-sofa med mange sitteplasser, samtidig som den med enkle håndgrep kan konverteres til en stor solseng. I motsetning til mange av konkurrentene, har Uttern et flatt lokk på kalesjegarasjen i akterkant av sofaryggen. Dette gjør det enklere å ta seg ut i motorbrønnen. Samtidig savnet vi splittede hjørner på seteputer slik at man slipper å tråkke på dem. Det tunge lokket på kalesjegarasjen kunne dessuten hatt noe lengre stropper slik at lokket ikke falt tilbake når det er åpnet.
Motorbrønnen er en reell badeplattform med to trinn på hver side. I trinnene er det stuverom av varierende størrelse, og i rommet på babord side er det blant annet plass til fendere. På babord side sitter det også en solide badestige og et kraftig håndtak. Båten har også feste for vannskikrok.


RENSKÅRET: U-sofaen kan konverteres til en riktig stor solseng. Vi kunne ha ønsket oss splittede hjørneputer akter slik at man slapp å trå på putene når man skal ut i motorbrønnen.

Trange stuverom

I benkene i U-sofaen er det en del stuveplass, samt i et rom i dørken mellom fører- og passasjerplass. Lukene ned til stuverommene har relativt liten åpning, med unntak av den aktre luken i midten. Her har man god adkomst til batteriet som er lett tilgengelig og solid festet. Vi fant imidlertid ikke noe grovfilter med vannutskiller, noe vi ville forvente var en del av Utterns policy om å levere komplette båter. Adkomsten til bensintanken for rengjøring er også meget begrenset.

I styrbord sidebenk er det en del stuveplass, mens all plassen på babord side er okkupert av septiktanken. Adkomsten er meget god, men plasseringen går på bekostning av stuveplassen. I dette rommet sitter også hovedstrømbryteren og sikringene.
Mellom fører- og passasjerplass er det en lang luke i dørken som holdes oppe av gassløftere. I dette rommet er det plass til en 12 volts kjøleboks i en egen recess. Her ligger også bordet til uteplassen i en egen pose, men plass til vannski er det ikke. De må legges i lugaren under fordekket.

Trappen ut på fordekket er bred og meget komfortabel å gå i. Den stjeler en del plass i lugaren, men gjør det svært enkelt å bevege seg over fordekket. Uttern har kommet til den erkjennelse at lugaren egentlig er et stort stuverom, men med mulighet for overnatting. Vi tror at lugaren fungerer fint til begge deler, og man har dessuten fått plass til et sjøvannstoalett her nede. Siden den brede trappen tvinger nedgangen ut på babord side, har imidlertid ikke lugaren den enkleste adkomsten vi har sett.
Førerplassen er oversiktlig og komfortabel, med plass til innfelling av en 7-8’’ kartplotter og mye praktisk stuveplass. Og båten leveres komplett – med Silva-kompass.

VELGJORT: Førerplassen er meget velfungerende og den brede trappen er en praktisk detalj som nye Uttern er henimot alene om.

FAKTA: UTTERN D62SE

CE-kategori:

C

Produksjonsland:

Polen

Lengde i meter:

6,15

Bredde i meter

: 2,40

Dyptgående i meter:

0,80

V-bunn i grader:

20

Vekt tørr båt i kg:

1.519

Drivstoff i liter:

160

Max antall personer:

7

Motoreffekt fra-til i hk:

115-175

Motor testbåt

: Mercury Verado 150
- Sylindervolum 1.732 ccm
- Antall sylindre 4
- Effekt i hk (kw) 150 (110)

Toppfart i test i knop:

37

Pris fra i kroner

: 458.952

Pris testbåt i kroner: 

488.522

Opplysninger:

www.uttern.no
 

(18.08.2011)