Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Hansvik konkurs: -Tungt og trist

Enda en tradisjonsrik norsk båtprodusent har tatt den tunge veien til retten. I går ble det åpnet konkurs i boet til Hansvik Båt på Rørvik.

Publisert Sist oppdatert

AV AMUND RICH. LØKEN

- Det er tungt og det er forferdelig trist, sier daglig leder Roger Hansvik i en kommentar til Båtmagasinet. Vi har prøvd og prøvd og vi har moderne båter som absolutt burde være tilpasset markedet, men det nyttet ikke.

All produksjon er stanset og 17 ansatte mister jobbene sine. Da konkursen ble åpnet sto selskapet med en gjeld på over 27 millioner kroner, gjeld til banker, leasingsselskaper og ansvarlige lån fra eiere.

For tung bør

- Det er jobbet intenst for å få til en akkordløsning, men det ville bli en for stor bør å ta med seg videre inn i et høyst usikkert marked, sier Roger Hansvik.

I 2008 kom de første varsler om hva som kunne bli utfallet. Selskapets omsetningsmål sprakk fullstendig, med tilnæret totalt stans i salg av nye båter.Statsautorisert revisor Torger Wahl-Olsen presiserte i sin revisjonsberetning året etter at fortsatt drift ville være avhengig av vesentlig resultatforbedring og eller tilførsel av egenkapital.

Kellox inn

Etableringen av driftsselskapet Hansvik Båt AS i 2008 i regi av Hansvik Båt, Kellox og Williksen Invest As, ble gjort nettopp for å styrke salg, markedsføring og den finansielle siden i båtproduksjonen.
Senere er det sprøytet inn flere millioner kroner i frisk kapital. Alt ble satset på en betydelig forbedring av markedet i 2011. Det har som kjent ikke slått til, hverken for Hansvik eller andre båtprodusenter. Selskapet måtte permitterte flere ansatte tidlig på året og på nytt igjen i september.

SPEEDSJARK

: Hansvik hadde stor tro på sin nyutviklede speedsjark 630. Markedet slo ikke til.

Banken sa nei

Så kom beskjeden fra selskapets bankforbindelse for kort tid siden at engasjementet ville bli sagt opp. Dermed måtte Hansvik varsle sine kreditorer om betalingsstopp.
Og veien videre måtte da gå til Tingretten i Rørvik. Selskapet hadde all mulig grunn til å ha god tro på en ny generasjon båter, ikke minst på sin nye speedsjark 630 som kom inn i markedet som et friskt pust. Det er åpenbart ikke produktet som er feilet. Markedet kom aldri tilbake etter finanskrisens herjinger.
Dermed er et kapittel over. I Rørvik er en solid båtbyggertradisjon slutt – etter 40 år.

(03.11.2011)